MENU
Gratis uitproberen
(zonder verplichting)

Hoe omgaan met stress

 

Als ondernemer krijg je zeer waarschijnlijk op een zeker moment te maken met stress. Dat is niet erg en het hoort er ook wel een beetje bij. Máár het is wel belangrijk dat je constructief met stress omgaat. Hier vind je 6 tips om stress te handelen. 

Stress constructief of destructief?

Beide. Stress kan constructief zijn en stress kan destructief zijn. Het is aan jou om op tijd in te grijpen en stress op een constructief niveau te houden. Realiseer je dat korte momenten van stress, bijvoorbeeld voor een belangrijke presentatie of voorafgaand aan een deadline constructief is en je helpt om een goede prestatie neer te zetten. Als stress te lang duurt, slaat dit om en wordt de stress die je hebt destructief. Je wordt er uiteindelijk ziek van.

Daarom moet je ervoor zorgen dat je na korte momenten van stress herstelt. En die tips reiken je mogelijkheden aan dat te doen.

1. Beweeg en dan bij voorkeur buiten

Weer of geen weer. Zorg ervoor dat je elke dag buiten komt. Een half uur tot een uur wandelen per dag, helpt je echt. Je maakt je hoofd leeg. Het heeft een positieve uitwerking op je fysieke gesteldheid maar ook op je geestelijke gesteldheid. 

2. Eet gezond

Juist als je stress hebt, schiet dat er bij in. Maar vermijd die slechte gewoontes en zorg ervoor dat je goed, gevarieerd en gezond eet. En dat je ervoor gaat zitten. Dat je er de tijd voor neemt. Zo krijg je energie en voel je je beter. Je geeft je lichaam kans te herstellen.

3. Vrije tijd

Ook al ben je nog zo druk, maak altijd tijd vrij om vrij te zijn. Het maakt niet uit wat je in die tijd doet, als je je maar afsluit van werk en werk gerelateerde berichten. Ben niet bereikbaar, bekijk je email niet en praat even niet over werk. Het leven draait ook op andere dingen. En door daar de tijd voor te nemen, laad je weer op.

4. Een andere perspectief

Dit is een moeilijke. Maar wel het proberen waard en oefening baart kunst. Bekijk een probleem eens vanuit een ander perspectief. Haal de negatieve lading zelf weg en zoek naar een nieuw perspectief. Leer je er iets van? Brengt het je verder? Kan je het obstakel omzetten tot een uitdaging? Kom erachter hoe je brein in staat is iets negatief te maken, terwijl het dat niet per se is. En draai het dan om. Speel er mee.

5. Investeer in relaties

Fijne en goede relaties verminderen stress. Vergeet in drukke periodes niet je naasten aandacht en liefde te geven. Ga uiteten met je partner, spreek af met goede vrienden en doe iets leuks met je kinderen. Het geeft je energie. En die mensen, daar draait het leven toch eigenlijk om?

6. Tel je zegeningen

Een cliché, dat is waar, maar dat maakt deze uitdrukking niet minder waar. Door stil te staan bij de dingen die je hebt, vergroot je je geluksgevoel, waardoor je stressniveau daalt.

Close