MENU
Claim nu
15 maanden gratis

Concurrentieanalyse

Van plan om een eigen bedrijf te starten? Dan is het slim om een concurrentieanalyse te maken. Hierdoor krijgt u inzicht in de markt en uw belangrijkste concurrenten. Op basis daarvan kunt u beter bepalen wat u gaat doen en bovenal hoe u dat gaat doen. Waarin kunt u zichzelf onderscheiden, zodat u anders bent?

Wat is een concurrentieanalyse?

Zoals de naam het eigenlijk al zegt is een concurrentieanalyse een onderzoek naar uw belangrijkste concurrenten. Dat zijn dus concurrenten die vergelijkbare producten of diensten aanbieden.

Waaruit bestaat een concurrentieanalyse?

Met een concurrentieanalyse kijkt u naar de volgende punten:

  • Wat maakt uw bedrijf anders? Waarmee onderscheidt u zich van de rest?
  • Welke strategieën hebben uw concurrenten?
  • Welke producten of diensten verkopen uw concurrenten?
  • Wat zijn de zwakke en de sterke punten van uw concurrenten?

Beantwoord deze vragen voor iedere concurrent. Hiervoor moet u dus eerst in kaart brengen welke concurrenten u allemaal heeft (stap 1). Het gehele stappenplan hebben wij voor u uitgewerkt.

Concurrentieanalyse

Stap 1. Schrijf alle concurrenten op

Maak een lijstje met alle directe concurrenten die u kunt bedenken. Vervolgens kiest u hiervan de belangrijkste uit. U hoeft ze echt niet allemaal onder de loep te nemen. Als u de grootste concurrenten in ieder geval maar analyseert.

Stap 2. Ga op onderzoek uit

Nu u een lijstje heeft met concurrenten, kunt u op onderzoek uit. Gebruik websites, folders, jaarverslagen, social media et cetera om aan uw informatie te komen over de volgende punten:

  • Prijzen
  • Promotie
  • Assortiment
  • Service
  • Locatie

Verzamel alles wat u gevonden heeft, want dit heeft u in de volgende stappen nodig!

Stap 3. Strategie

Nadat u flink heeft gesnuffeld aan de business van uw concurrenten, kunt u aan de slag met het onderdeel ‘doelstelling en strategie’ van de concurrentieanalyse.

Wat willen uw concurrenten op lange termijn bereiken en hoe gaan ze dit doen? Daarnaast kunt u de vraag stellen; ‘wat is het onderscheidende vermogen?’. Komt u erachter dat u hetzelfde wilt gaan doen als uw concurrent, dan is het belangrijk om te bepalen hoe u er dan voor zorgt dat klanten tóch bij u terechtkomen in plaats van bij uw concurrent.

Is het lastig om te achterhalen wat de strategie van uw concurrenten is? Jammer, maar helaas!

Stap 4. Assortiment

Wanneer u bijvoorbeeld een fietsenwinkel gaat beginnen, zit er vast al eentje bij u in de buurt. Toch wilt u ervoor zorgen dat uw fietsenwinkel winstgevend is. Als u precies hetzelfde gaat aanbieden als de concurrent, zal dit lastig worden. U gaat daarom bekijken welke soort fietsen uw concurrenten verkopen.

  • Fietsenwinkel A verkoopt namelijk geen elektrische fietsen, maar wél gewone fietsen en kinderfietsen van de bekende merken zoals Batavus en Gazelle.
  • Fietsenwinkel B verkoopt voornamelijk wielrenfietsen en mountainbikes.

U zou er in dit geval voor kunnen kiezen om elektrische fietsen aan te bieden van minder bekende fietsenmerken. Hierdoor heeft u een ander assortiment dan de rest en is de kans groter dat u een andere doelgroep aanspreekt. Hiermee voorkomt u dat u in dezelfde vijver gaat vissen.

Stap 5. Prijzen

Welke prijzen gebruikt uw concurrent? Is het goedkoop of juist wat duurder en exclusiever? Wat krijgt u voor welke prijs en hoe zit het dan bijvoorbeeld met extra’s? Zijn de klanten bereid om meer te betalen als daar tegenover een goede service staat? Breng de prijzen van uw concurrenten in kaart, zodat u daarna uw eigen prijzen kunt bepalen.

Stap 6. Service

Nog even terug naar de fietsenwinkel. Meestal wordt de prijs van een fiets door de leverancier bepaald. Hierdoor zullen alle fietsen van hetzelfde merk bij iedere fietsenmaker even duur zijn. U kunt zich daarom moeilijk onderscheiden met de prijs. Maar u kunt wel uitblinken op een andere manier, door bijvoorbeeld een super goede service te verlenen. Bij deze stap analyseert u wat uw concurrenten op dit vlak doen. Kunt u misschien iets anders of iets beters bieden?

Stap 7. Promotie

Promoten uw concurrenten hun producten of diensten? Of hebben zij in de afgelopen jaren al zoveel naamsbekendheid opgebouwd dat dit niet meer nodig is? Ga na op welke manier zij hun producten of diensten promoten. Zo weet u wat u wel of juist niet moet doen.

Stap 8. Sterke en zwakke punten

Wanneer u weet welke zwakke en sterke punten uw concurrenten heeft, kunt u daar op inspelen. Om dit inzichtelijk te maken, kunt u een zogenaamde SWOT-analyse gebruiken.

Stap 9. Conclusies

Nu u alle onderdelen heeft onderzocht, is het tijd om de balans op te maken. Welke concurrent scoort het beste en wie is er achteraf helemaal niet zo’n bedreiging?

Maak een tabel met daarin alle onderdelen die u tijdens dit stappenplan heeft bekeken. Vervolgens geeft u, per onderdeel, iedere concurrent een beoordeling. Dit kunnen bijvoorbeeld cijfers zijn of een voldoende, goed of slecht. Als u alle cijfers of plussen en minnen bij elkaar optelt, ziet u in één oogopslag wie uw grootste concurrent is.

De concurrentieanalyse is onderdeel van het stappenplan 'Eigen bedrijf starten'.

Bent u tevreden met de informatie op deze pagina?
Bedankt voor uw feedback