Claim nu
15 maanden gratis

Ondernemingsplan maken

  Geplaatst: 09-11-2023

  Laatst geüpdatet: 11-04-2024

Hoera! Je gaat je eigen onderneming starten en wordt eigen baas. Je zit vol met ideeën. Tijd om deze op papier te zetten in een ondernemingsplan. Het schrijven van een ondernemingsplan kan een hele klus zijn, maar is erg waardevol voor de start en ontwikkeling van je bedrijf. Wat je precies moet meenemen in een ondernemingsplan lees je in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat is een ondernemingsplan?

Voor elke ondernemer is een ondernemingsplan een belangrijk businessmiddel. Met een gestructureerde aanpak zorg je voor een succesvolle start. Onderschat de waarde van een ondernemingsplan dus niet.

Een ondernemingsplan is een gedetailleerd document met daarin de visie, doelen en strategieën van jouw ondernemersidee en hoe jij denkt deze te behalen. Het biedt houvast, is ondersteunend aan de koers die je vaart en helpt bij de groei van je bedrijf. Daarnaast helpt het om kansen, bedreigingen en zwaktes te signaleren en aan te pakken.

"Wanneer jij jezelf presenteert op de markt, is het verstandig om eerst jouw zakelijke kansen in kaart te brengen."

Waarom is een ondernemingsplan zo waardevol?

Wanneer jij jezelf presenteert op de markt, is het verstandig om eerst jouw zakelijke kansen in kaart te brengen. Je ondernemingsplan helpt hierbij. Ben je op zoek naar investeerders of heb je een financiering nodig? Ook dan komt een ondernemingsplan goed van pas. Een investeerder of bank wil namelijk graag weten waar hij in gaat investeren.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan bestaat uit verschillende onderdelen en kent een vast format. In de basis gaat je ondernemingsplan over wat je gaat doen met je bedrijf, wat ga je daarvoor ondernemen en wat heb je nodig om jouw bedrijfsdoelen te behalen? Andere onderdelen die niet mogen ontbreken zijn:

  • De beschrijving van je ondernemersidee: Beschrijf wat je precies gaat doen en wat je doelen zijn.
  • De gegevens van jou als ondernemer: Dit zijn onder andere je persoonlijke contactgegevens, je sterke punten, je ambities en de tijd die je in je onderneming wil investeren (fulltime/parttime).
  • Je bedrijfsinformatie: Hierin verwerk je de inschrijving bij de KVK, je bedrijfsnaam met gekozen rechtsvorm en het vestigingsadres van je onderneming. Daarnaast neem je ook mee hoe je de financiële administratie van je bedrijf gaat regelen.
  • Jouw marketingplan: Een beschrijving van jouw doelgroep en hun behoeftes. Wie zijn jouw klanten, waar zijn ze naar op zoek, waar ga jij ze vinden en hoe ga je ze bereiken?
  • Het financiële plan: Een belangrijk onderdeel: welke investering heb je nodig en binnen welke tijd verwacht je dit terug te verdienen?
  • De juridische zaken: Hier plaats je de algemene voorwaarden van je bedrijf. Zodat je hier altijd op terug kunt vallen.

Ondernemingsplan voorbeeld

Hoe maak je nou een ondernemingsplan? Doe onderzoek, bepaal het doel en maak een planning. Iedereen schrijft een ondernemingsplan op een manier hoe dat voor hem of haar het beste werkt. Wij geven je vijf stappen die je op weg kunnen helpen.

  • Stap 1: Doe vooronderzoek: verzamel informatie over je doelgroep, de markt, trends en natuurlijk concurrenten.
  • Stap 2: Bepaal je bedrijfsdoel: omschrijf het doel dat je wil bereiken met je bedrijf. Hang hier ook een tijd aan.
  • Stap 3: Schrijf in delen: verdeel het werk en schrijf in secties. Zorg voor een chronologische volgorde in je verhaal.
  • Stap 4: Bepaal je financiële doel: zorg voor een realistisch financieel doel wat je koppelt aan je vooronderzoek. Zo kun je jezelf goed onderbouwen.
  • Stap 5: Controleer en bewerk: laat je plan controleren door een derde. Zodat je fouten eruit filtert en er een duidelijke lijn zit in je verhaal.
 
 

Tip: maak gebruik van het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas (BMC) is een handig middel wanneer je jouw ondernemingsplan gaat schrijven. Aan de hand van negen bouwstenen breng je duidelijk in kaart wat jouw bedrijfsmodel wordt. Met behulp van dit visuele model is in een oogopslag duidelijk hoe jij jouw klanten gaat aanspreken en welke middelen je hier allemaal voor nodig hebt. Bij het invullen van het canvas word je gestimuleerd om na te denken over alle belangrijke onderdelen van je bedrijf. Waarbij je continue kijkt naar je (toekomstige) klant en de klantwaarde.

Hoe vul je het BMC in? Vul de stenen allemaal één voor één in. Start aan de klantzijde.

  • Vul eerst de klantrelaties, klantsegmenten en verschillende kanalen in
  • Vervolgens vul je de waardepropositie in
  • Daarna ga je aan de slag met de kostenstructuur en vul je de inkomensstromen in
  • Tot slot omschrijf je jouw kernactiviteit, kernmiddelen en je belangrijkste partners

Veelgestelde vragen

Is een ondernemingsplan verplicht?

     
Nee, een ondernemingsplan is niet wettelijk verplicht. Wel wordt het sterk aangeraden om er een te schrijven. Het biedt namelijk structuur en helpt je enorm wanneer je een investeerder nodig hebt of een lening of startkapitaal bij een bank.

Probeer nu gratis uit!

Voor startende ondernemers is het online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl de eerste 15 maanden van hun onderneming helemaal gratis. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.

Claim nu
15 maanden gratis

Ook interessant voor jou

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie