Claim nu
15 maanden gratis

Inschrijven Kamer van Koophandel (KVK)

Als ondernemer moet je jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK), maar je vraagt je af hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Hier vind je alle antwoorden op jouw vragen.

Waarom inschrijven bij de KVK?

Kort door de bocht moet iedere ondernemer zich inschrijven in het Handelsregister van de KVK. Je bent een ondernemer als je voldoet aan de volgende drie punten:

  • Je verkoopt producten of je levert diensten
  • Je krijgt meer dan een symbolisch bedrag voor deze producten of diensten
  • Je neemt deel aan het economische verkeer

Wel ondernemer

Je bent fietsenmaker, knapt fietsen op en verkoopt deze aan klanten vanaf € 35. In dit geval ben je een ondernemer en moet je jezelf inschrijven.

Geen ondernemer

Je bent handig en je knapt fietsen op voor vrienden, familie en kennissen. Je vraagt € 5 voor het benodigde materiaal, maar je verdient er verder niets aan. In dit geval ben je géén ondernemer, je hoeft jezelf niet in te schrijven.

Handelsregister

De reden waarom je jezelf moet inschrijven is eigenlijk heel simpel. De overheid wil weten welke ondernemingen er zijn en wil graag zicht houden op wie die ondernemers zijn. Om dit allemaal bij te houden is er een Handelsregister. Hierin staan gegevens, zoals bedrijfsnaam, KVK-nummer, vestigingsnummer en adresgegevens. Alleen de basisgegevens zijn openbaar. Voor andere gegevens moet worden betaald. Doordat deze gegevens beschikbaar zijn kunnen andere bedrijven je checken, maar kun jij ook weer andere bedrijven bekijken. Bijvoorbeeld om te kijken of ze niet stiekem failliet zijn gegaan.

Wanneer inschrijven?

In de meeste gevallen schrijf je jezelf in wanneer je start met je onderneming. Wanneer je jezelf precies moet inschrijven is afhankelijk van verschillende zaken. Je moet jezelf in ieder geval uiterlijk één week nadat je bent gestart met je onderneming inschrijven. Uiteraard is het ook mogelijk om je onderneming al eerder in te schrijven. Je inschrijving wordt dan één week voor de start van je onderneming definitief gemaakt door de KVK. Je hoeft daarbij niet aanwezig te zijn. Op dat moment ontvang je ook het KVK-nummer.

Voorbereiding

Nu je weet of je jezelf moet inschrijven, is het tijd voor de voorbereiding. Je hebt bijvoorbeeld een bedrijfsnaam nodig en je moet een rechtsvorm kiezen.

Bedrijfsnaam bedenken

Als je jezelf gaat inschrijven, moet je ook weten hoe je bedrijf gaat heten.

  • Bedenk een unieke bedrijfsnaam die geen verwarring schept met bestaande bedrijfsnamen
  • Wek geen verkeerde indruk met je bedrijfsnaam
  • Gebruik geen leestekens zoals ( ) ? ! * # /

Kies een rechtsvorm

Een rechtsvorm is de juridische vorm van je onderneming, of wel je ondernemingsvorm. Dit kan bijvoorbeeld een bv of een eenmanszaak zijn. Op basis van je eigen situatie, kies je de rechtsvorm die het beste bij jou past.

Inschrijven bij de KVK

Je hebt jezelf voorbereid en nu is het tijd voor het echte werk. Je gaat jezelf inschrijven bij de KVK.

Online inschrijven

Via de website van de KVK vul je jouw gegevens zo goed als mogelijk in. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens, contactgegevens en een omschrijving van je bedrijf.

Afspraak maken

Daarna maak je online een afspraak. Kies een geschikte datum en tijd, zodat je persoonlijk je inschrijving kunt bevestigen op een KVK-kantoor.

Bezoek een KVK-kantoor

De Kamer van koophandel heeft kantoren in allerlei steden in Nederland, zoals in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Groningen. Inschrijven kan bij ieder kantoor. Kies daarom het dichtstbijzijnde kantoor om je inschrijving te voltooien.

Vergeet je legitimatiebewijs niet wanneer je een bezoek brengt aan een KVK-kantoor. Je moet jezelf tijdens de inschrijving legitimeren. Daarnaast wordt bekeken of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.

Belastingdienst

Wanneer je jezelf inschrijft bij de KVK word je ook geregistreerd bij de Belastingdienst. Dit hoef je zelf dus niet te doen. Je ontvangt dan ook direct een btw-nummer. Houd er wel rekening mee dat je voor de KVK mogelijk wel ondernemer bent, maar voor de Belastingdienst niet. De Belastingdienst hanteert namelijk andere criteria om te bepalen of je ondernemer bent voor de omzetbelasting of inkomstenbelasting.

Wat kost een inschrijving bij de KVK?

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost € 50. Je betaalt de KVK een zogenaamde inschrijfvergoeding. Dit bedrag moet je ter plekke voldoen en dit mag alleen met een pinpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om contant te betalen.

KVK uittreksel

Wil je ook graag een uittreksel van de KVK ontvangen? Voor € 15 ontvang je er een. Dit uittreksel kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.

Na je inschrijving

Je ontvangt bij inschrijving of op de KVK Startersdag het Startersmagazine van de KVK. Hierin staan allerlei tips die je kunnen helpen bij de volgende stappen in je ondernemersavontuur. Een van die stappen is het bijhouden van een boekhouding.

De volgende stap

Als ondernemer ben je namelijk ook verplicht om een administratie bij te houden. Dit kan op vele verschillende manieren. Bijvoorbeeld op papier, in Excel of met een online boekhoudprogramma. Steeds meer ondernemers kiezen voor een online boekhouding omdat het snel, efficiënt en eenvoudig is.

15 maanden gratis boekhouden met je KVK-nummer

Om jou als ondernemer de eerste periode van je ondernemerschap op weg te helpen, heeft e‑Boekhouden.nl een speciale actie. Iedere ondernemer die zich inschrijft bij de KVK en dus een KVK-nummer ontvangt, mag vanaf de dag van inschrijven 15 maanden gratis gebruikmaken van het online boekhoudpakket. Zo kun je eerst bekijken of het iets voor jou is en mocht je overtuigd zijn dan maak je de eerste maanden van je onderneming geen extra kosten. Als startende ondernemer kun je dat goed gebruiken, toch?

Hoe werkt het?

  • Schrijf jouw bedrijf in bij de KVK
  • Je ontvangt een KVK-nummer
  • Maak een proefaccount aan bij e‑Boekhouden.nl
  • Probeer e‑Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit
  • Geef je KVK-nummer aan ons door
  • Wij berekenen hoeveel dagen je nog recht hebt op de startersactie*
  • De resterende maanden maak je gratis gebruik van e‑Boekhouden.nl
  • Na de actieperiode verloopt je account automatisch
  • Je bepaalt zelf of je wel of geen betaald abonnement bij e‑Boekhouden.nl afsluit

Wat kost e‑Boekhouden.nl na de gratis startersperiode?

e‑Boekhouden.nl heeft voor iedere ondernemer een geschikt pakket. Voor slechts € 9,95 per maand maak je al gebruik van de boekhoudmodule. Op de prijzenpagina vind je al onze tarieven bij elkaar.

*De startersactie is geldig vanaf het moment van inschrijven bij de KVK. Schrijf je jezelf bijvoorbeeld in op 1 januari 2023, dan heb je een gratis account tot 1 april 2024. Ook als je jezelf pas op 1 mei 2023 bij ons aanmeldt.

Claim nu
15 maanden gratis

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie