Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Dropshipping

Dropshipping biedt enorm veel voordelen en mogelijkheden voor online ondernemers. Denk je erover om een dropshipping webshop te starten of heb je er al een in beheer?

e‑Boekhouden.nl biedt je veel mogelijkheden en uitbreidingen van functionaliteiten in combinatie ons online boekhoudprogramma. Daarnaast geven wij je tips en bieden wij je ondersteuning door middel van handleidingen om jouw dropshiponderneming te starten.

Wat is dropshipping?

De betekenis van dropshipping is dat ondernemers ervoor kiezen om bestellingen direct vanuit de producent, groothandel of leverancier naar hun klanten te laten sturen.

Met deze retailconstructie kun je verkopen genereren zonder zelf in voorraad te hoeven investeren. Jouw leverancier verzorgt de opslag en verzending van producten, en jij faciliteert de marketing en verkoop van de artikelen. Het medium dat hiervoor gebruikt wordt is een webshop en verkoopkanaal.

Dropshippingtechniek bestaat uit een constructie van integraal ketenbeheer waarbij de leverancier van de producten via een retailer direct een bestelling ontvangt van een eindklant.

 

 

Dropshipping onderneming starten

Dropshipping is ideaal voor startende ondernemers, omdat je hiervoor geen grote investeringsmogelijkheden nodig hebt.

 Wil je een dropshipping-webshop beginnen? 

Je hoeft als ondernemer niet te investeren in voorraden, dat maakt dropshipping een relatief kapitaalextensieve vorm van ondernemen. Je hoeft hiervoor dus geen budget te hebben voor een opslaglocatie en ook heb je geen last van derving, waarbij je producten moet afschrijven. Ook kun je kosten besparen op inventaris, personeel en logistieke transporten, omdat dit allemaal door de leverancier wordt gefaciliteerd.

Je kunt ervoor kiezen om een nieuwe webshop te starten of er een te kopen. De producten die je dropshipt kun je via een webwinkel verkopen, in combinatie met socialmedia-kanalen of marktplaatsen. Dit kan ook automatisch door middel van feedmanagement, zoals die van Channable.

dropshipping

Dropshipping-leveranciers

Er zijn tegenwoordig veel leveranciers in diverse branches die dropshipment ondersteunen. Je kunt op verschillende manier bepalen hoe je graag met jouw leverancier wilt werken.

Omdat niet iedere leverancier software heeft om jou producten aan te bieden zijn er verschillende manieren om deze toe te voegen aan jouw dropship-webshop database:

  • Producten handmatig toevoegen.
  • Producten via een Excel document uploaden en importeren.
  • Producten via een API-koppeling importeren.
  • Producten via een plugin importeren.

De voordelen van een API koppeling en plugin zijn dat je niet alleen de producten automatisch kunt importeren, maar ook bestellingen automatisch aan jouw leverancier kunt doorgeven.

Wanneer je een leverancier hebt gevonden die aansluit bij jouw verkoopwensen, kun je je aanmelden en het intakeproces starten om een samenwerking op te zetten.

Enkele grote dropshipleveranciers met koppelingen en plugins:

  • Alidropship Int (AliExpress).
  • Aximax.
  • BigBuy.
  • CCV Dropshipping.
  • Drobbs.
  • Dropified.
  • Dropshyp.
  • Dropshipper-online.nl.
  • Eco-groothandel.
  • EDC Wholesale.
  • Gymtogether.
  • Lightspeed Dropshipping.
  • Modalyst.
  • MyOnlineFashionstore.
  • Nedis.
  • Oberlo.
  • Printful.
  • Qwerty.
  • SaleHoo.
  • Shopify Dropshipping.
  • Spocket.
  • VidaXL Dropshipping.
  • Wave.
  • Zentrada.nl.

Bij het kiezen van een leverancier zijn er belangrijke onderdelen om goed over na te denken voor je een samenwerking start.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Leverancier

Alhoewel het technisch makkelijker is om samen te werken met marktleiders op het gebied van dropshipping, hebben jouw concurrenten dit ook door samen te werken met bekende leveranciers. Je hebt hierdoor het voordeel dat alles technisch goed en eenvoudiger is om producten aan te bieden op jouw webshop, maar het nadeel is dat die concurrentie dit ook heeft.

Persoonlijk een API-koppeling bouwen of uitbesteden aan een webdeveloper is kosten technisch duurder en handmatig of via Excel producten importeren is arbeidsintensiever, maar daardoor heb je wel de vrijheid om voor een niche te kiezen. Niches zijn markten waar je unieke productcategorieën vindt en op de markt aanbiedt.

De leveranciers die deze producten aanbieden werken vaak niet met plugins of API koppelingen, dit geeft je meer garantie dat je een van de weinige spelers bent die deze markt aanboort. Ook geeft je dit de kans om een grotere winstmarge te berekenen en een grotere omzet te behalen.

Productkwaliteit

Wanneer een product bij jouw klant geleverd is en je zelf geen invloed op het leveringsproces en de kwaliteit hebt, is het natuurlijk erg vervelend als er klachten ontstaan bij levering. Jouw leverancier beheert de kwaliteit en de aflevering van de producten, dit geeft je minder mogelijkheden om producten retour te nemen en geschillen op te lossen. Het is daarom uitermate belangrijk om met een betrouwbare partij samen te werken.

Wanneer je de producten uit het buitenland hebt geïmporteerd is het lastig om deze op korte termijn om te ruilen als achteraf blijkt dat de productkwaliteit slecht is. Dit kan ook nadelig werken in de kwaliteitsscore van reviews die jouw onderneming ontvang. Je wil natuurlijk geen negatieve reviews, want die kunnen leidden tot een afname van het aantal verkopen, omdat jouw webshop een slechte reputatie krijgt.

Ook is het belangrijk dat de producten voldoen aan de Europese producteisen en een CE-markering hebben. Dropshipproducten die je in Nederland verkoopt moeten aan de Europese producteisen voldoen, veiligheid is erg belangrijk. Wanneer ze geen CE-markering hebben en er bijvoorbeeld een ongeval ontstaat, kan jij of jouw onderneming aansprakelijk gesteld worden. Dit met alle gevolgen van dien, zoals hoge kosten door een rechtszaak.

Zorg er daarom altijd voor dat de producten die je verkoopt voldoen aan de gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen gesteld in de EU-regelgeving.

Levertijd van producten

Wanneer de vestigingslocatie van jouw leverancier ver buiten Nederland ligt, kan dit nadelig zijn voor de levertijd van producten. Jouw klant verwacht een snelle aflevering en zit niet te wachten op een levertijd van enkele weken.

Ook geldt dat hoe verder de leverancier van jou vandaan zit, deze waarschijnlijk ook ver van jouw klant verwijderd is en dat daardoor de verzendkosten relatief hoog kunnen zijn.

Belastingdienst

Binnen de Europese Unie is er een vrij verkeer van goederen, waardoor jij en consumenten geen btw of invoerrechten hoeven te betalen. Wanneer producten buiten de EU komen, is het afhankelijk van de orderwaarde of er btw of invoerrechten door jou betaald moeten worden. Vaak is het lastig om deze kosten van tevoren in te schatten, want dit is afhankelijk van de productprijs, afmeting en het type product.

Houd hier rekening mee bij het berekenen van de consumenten verkoopprijzen die je aanbiedt op jouw webshop.

Ook is het belangrijk om richting jouw klant transparant te zijn over de vestigingslocatie waar vanaf de producten verzonden worden, anders kan het zijn dat jouw klant de inklaringskosten van de Nederlandse douane betaalt. Wanneer jouw klant hiervan niet op de hoogte is, zal deze uitermate ontevreden zijn over de aankoop die hij of zij heeft gedaan.

Het is ook erg prettig voor jouw klant om meegenomen te worden in het afleverproces. Zo werken track-and-trace methoden goed, mits jouw leverancier deze service levert.

Productgarantie

Het is belangrijk om de garantievoorwaarden tussen jou en je dropshipmentleverancier goed door te nemen. Want als je goede garantievoorwaarden hebt, dan heeft jouw klant deze ook, en je wil natuurlijk de beste service bieden.

Bekijk daarom goed wat de regels zijn waarbinnen jouw klant recht heeft op retouren. Mag de verpakking bijvoorbeeld geopend zijn en het product gebruikt zijn.

Retourbeleid

Houd er ook rekening mee dat je een Nederlandse webshop hebt en deze daarom onder de Nederlandse wetgeving en retourrecht valt. Je kunt jouw algemene voorwaarden daarom het beste ook toepassen op een dergelijke manier die bij de kwaliteit en levertijd past die specifiek bij jouw productgroep horen. Wanneer je dit niet doet, heb je meer kans op retouren.

In het algemeen geldt hiervoor dat Nederlandse klanten bij een aankoop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding krijgen tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Je bent hierdoor als webwinkelier verplicht om deze retourorder te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te betalen, zonder opgaaf van reden van jouw klant.

Dit maakt het veiliger om te kiezen voor een dropshiplevancier die zich op Nederlands grondgebied bevind of binnen de EU.

Productvoorraad

Hoe groter de voorraad van jouw leverancier, hoe kleiner de kans op backorders. Ook worden bestellingen vaker sneller bij jouw klant thuis bezorgd. Een grotere voorraad zegt ook iets positiefs over de service die de leverancier van jouw onderneming biedt.

Sommige leveranciers hebben een eigen productielijn of fabriek waardoor zij sneller kunnen leveren. Vaak ben je dan ook gegarandeerd van een lagere prijs dan wanneer je via via producten aankoopt. Want wanneer jouw leverancier de producten ergens anders inkoopt, dan betekent dat dat zij hier ook een winstmarge op berekenen.

Je kunt het beste rechtstreeks bij de bron inkopen. Dit is niet altijd mogelijk omdat sommige producenten alleen verkopen aan groothandels die grote productvolumes afnemen.

Productassortiment

Het is voor jouw klant belangrijk om goede productomschrijvingen en een hoge kwaliteit foto’s te kunnen bekijken op jouw dropshipwebshop. Afbeeldingen met pixels van lage kwaliteit komen onprofessioneel over. Ook moeten de kleuren van producten overeenkomen met de daadwerkelijk geleverde producten.

Correcte productomschrijvingen geven de garantie dat het product aan de wensen van jouw klant voldoet.

Doe daarom altijd zaken met een leverancier die zijn productassortiment goed op orde heeft, dit geeft je voldoende mogelijkheden om meer conversies (verkopen) te maken en minder kans op klachten van je klanten.

Dropshipping winstmarge

Jouw klant ontvangt via de webshop van jouw onderneming een factuur die normaliter voor het ontvangen van de producten online betaald wordt. Na of voor levering van de producten aan jouw klant door jouw dropshipleverancier, ontvang je een factuur voor de levering van de producten. Het voordeel van deze betaalconstructie is dat het je als ondernemer de garantie geeft dat je klant altijd betaalt en je jouw leverancier met dat geld direct kunt betalen.

Het verschil tussen de verkoop- en inkoopfactuur is de marge die je aan de verkoop verdient. De (inkoop-)factuur van de producent gaat dus naar de tussenhandelaar en de (verkoop-)factuur van de handelaar gaat naar de eindklant.

De kosten van dropshipping bestaan uit drie onderdelen:

  • Inkoopprijs van de producten.
  • Verzendkosten van de producten.
  • Vergoeding voor de orderafhandeling.

Dit maakt het hebben van een webshop met dropshippingmethode financieel aantrekkelijk en overzichtelijk.

Hoeveel je kunt verdienen met dropshipping is afhankelijk van het productassortiment dat je webshop aanbiedt. De winstmarges bij het verkopen van dropshipproducten ligt gemiddeld tussen de 15-35%. Goedkope producten hebben over het algemeen een lagere winstmarge dan duurdere producten.

 

Dropshipping boekhouding

 

Boekhoudprogramma

Koppel het boekhoudprogramma van e-Boekhouden aan jouw dropshipwebshop. Hiermee beheer je de administratie van jouw webshop eenvoudig en bespaar je op de kosten van jouw boekhouder. Jouw boekhouding in no-time op orde en altijd actueel.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

API koppeling

Door op jouw dropship-webshop een API (Application Programming Interface) koppeling te realiseren kun je automatisch gegevens uitwisselen. Een API koppeling is online software dat als tussenpersoon fungeert waarmee twee applicaties met elkaar kunnen communiceren.

Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om data uit te wisselen tussen:

Met onze gratis API-koppeling tussen jouw webshop en e‑Boekhouden.nl worden jouw verkopen automatisch in je boekhouding verwerkt. Onze administratieve API-koppelingen zorgen ervoor dat er van bestellingen van jouw klanten automatisch mutaties worden aangemaakt in e‑Boekhouden.nl. Omdat de bestellingen direct in je boekhouding komen bespaar je veel tijd, je hoeft deze niet meer handmatig in te boeken en je voorkomt invoerfouten.

De koppeling werkt op basis van webhooks. Dit zijn berichten die vanuit je webshop naar e‑Boekhouden.nl worden gestuurd, zodra een factuur wordt aangemaakt of gewijzigd.

Met de koppeling worden orders met de door jou aangemerkte statussen als boekhoudkundige mutatie doorgezet naar jouw online boekhouding. Je beslist welke order statussen mogen worden doorgezet naar jouw boekhouding. Zo kunnen bestellingen uit jow webshop worden doorgezet naar mutaties in e‑Boekhouden.nl. Mutaties worden doorgezet als ze de status Betaald, Verzonden of Afgehaald in de webwinkel hebben.

Er zijn diverse online CMS (Content Management System) systemen die je kunt gebruiken voor het beheren van jouw webshop. Ieder platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo is WordPress bijvoorbeeld handig voor kleinere webshops en Magento word vaak gebruikt voor webshops met grotere productassortimenten (+1000), omdat de database makkelijker te onderhouden is. Daarnaast zijn Shopify en Lightspeed ideaal in combinatie met dropshipping-plugins feed van internationale leveranciers zoals Oberlo en AliExpress.

CMS platform applicaties die e‑Boekhouden.nl ondersteunt met een koppeling:

Cronjob

De API-koppeling werkt op basis van cronjobs waarmee je zelf kunt instellen welke specifieke gegevens je wil uitwisselen en op welk tijdstip. Cronjobs zijn ideaal om jouw productassortiment up-to-date te houden door de API-gegevens van jouw leverancier te importeren in je webshop.

Met cronjobs kun je taken automatisch laten beheren in je webshop zoals het uitwisselen van deze data:

  • Artikelnummer / SKU (Stock Keeping Unit).
  • Producttitel.
  • Productomschrijving (korte en lange beschrijving).
  • Productafbeeldingen.
  • Voorraadaantallen.
  • Productprijs.

Op deze manier blijft jouw online productassortiment altijd actueel en hoef je je geen zorgen meer te maken over uitverkochte producten. Ook bespaar je op deze manier veel tijd omdat je producten niet meer handmatig bij hoeft te werken of via Excel documenten.

Dropshipping voordelen & nadelen

Wij geven je graag een aantal tips over dropshipping. Een onderneming gericht op dropshipping kent namelijk verschillende voor- en nadelen vanwege de activiteiten en functies die het omvat:

Voordelen

  • Betalen na levering.
  • Geen eigen voorraad.
  • Kleine orderaantallen.
  • Groot productassortiment.
  • Thuislevering uitbesteden.
  • Geen productderving.
  • Webshop genereert omzet in tijden van ziekte, arbeidsongeschiktheid en vakantieperioden.
  • Lagere verzendkosten.
  • Besparen op kostenposten zoals opslaglocatie.

Het is gebruikelijk dat je je dropshipment-leverancier een percentagevergoeding betaalt voor het uitbesteden van de opslag en de verzending. Maar omdat je bijvoorbeeld geen opslaglocatie nodig hebt, is dit uiteindelijk toch een financieel voordeel.

Nadelen

  • Grotere concurrentie.
  • Lagere winstmarges dan reguliere onderneming.
  • Langere levertijden.
  • Geen grip op productkwaliteit en levertijd, maar wel aansprakelijk.

Conclusie

Maak een gezonde afweging of dropshippen bij jou en jouw onderneming past door de voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten en een constructie te kiezen die het beste bij jou als ondernemer past.

Je hebt altijd nog de mogelijkheid om toch een webshop te starten met eigen voorraad. Zo heb je het volledige verkoopproces in eigen beheer en meer grip op alle onderdelen.

Het is hoe dan ook altijd verstandig om jouw webshop aan een boekhoudprogramma te koppelen omdat dit kostenbesparend werkt en het bijhouden van jouw administratie minder arbeidsintensief wordt.

 


Veelgestelde vragen  
 

Ben ik als dropshipondernemer juridisch aansprakelijk?

Groen vinkje      
Ja, je bent volledig verantwoordelijk voor een degelijke productkwaliteit en aflevering, ondanks dat je dit aan jouw leverancier hebt uitbesteed. Jouw klant koopt de producten namelijk bij jouw onderneming en niet bij jouw leverancier.

Is dropshipping legaal?

Groen vinkje      
Ja, dropshipping is een legale verkoopmethode die online plaatsvind op voorwaarde dat de regels van de Nederlandse wet opgevolgd worden.

Hoe begin je dropshipping?

Groen vinkje      

Je hebt voor het starten van een dropshiponderneming twee belangrijke onderdelen nodig:

  • Een webshop.
  • Een leverancier met digitale product inkoopfeed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Excelbestand met alle producten en bijbehorende prijzen, of een data-uitwisseling via een API-koppeling van de leverancier.
 

Verzend op eenvoudige wijze verkoopfacturen naar jouw boekhoudprogramma

Verzend, importeer en registreer eenvoudig facturen vanuit jouw webshop in je administratie via ons online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl.

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer je korter dan 15 maanden geleden met je bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van je onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie