Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Dropshipping

Dropshipping biedt enorm veel voordelen en mogelijkheden voor online ondernemers. Denkt u erover om een dropshipping webshop te starten of heeft u er al een in beheer?

e-Boekhouden.nl biedt u veel mogelijkheden en uitbreidingen van functionaliteiten in combinatie ons online boekhoudprogramma. Daarnaast geven wij u tips en bieden wij u ondersteuning door middel van handleidingen om uw dropshiponderneming te starten.

Wat is dropshipping?

De betekenis van dropshipping is dat ondernemers ervoor kiezen om bestellingen direct vanuit de producent, groothandel of leverancier naar hun klanten te laten sturen.

Met deze retailconstructie kunt u verkopen genereren zonder zelf in voorraad te hoeven investeren. Uw leverancier verzorgt de opslag en verzending van producten, en u faciliteert de marketing en verkoop van de artikelen. Het medium dat hiervoor gebruikt wordt is een webshop en verkoopkanaal.

Dropshippingtechniek bestaat uit een constructie van integraal ketenbeheer waarbij de leverancier van de producten via een retailer direct een bestelling ontvangt van een eindklant.

Dropshipping onderneming starten

Dropshipping is ideaal voor startende ondernemers, omdat u hiervoor geen grote investeringsmogelijkheden nodig heeft.

 Wilt u een dropshipping-webshop beginnen? 

U hoeft als ondernemer niet te investeren in voorraden, dat maakt dropshipping een relatief kapitaalextensieve vorm van ondernemen. U hoeft hiervoor dus geen budget te hebben voor een opslaglocatie en ook heeft u geen last van derving, waarbij u producten moet afschrijven. Ook kunt u kosten besparen op inventaris, personeel en logistieke transporten, omdat dit allemaal door de leverancier wordt gefaciliteerd.

U kunt ervoor kiezen om een nieuwe webshop te starten of er een te kopen. De producten die u dropshipt kunt u via een webwinkel verkopen, in combinatie met socialmedia-kanalen of marktplaatsen. Dit kan ook automatisch door middel van feedmanagement, zoals die van Channable.

dropshipping

Dropshipping-leveranciers

Er zijn tegenwoordig veel leveranciers in diverse branches die dropshipment ondersteunen. U kunt op verschillende manier bepalen hoe u graag met uw leverancier wilt werken.

Omdat niet iedere leverancier software heeft om u producten aan te bieden zijn er verschillende manier om deze toe te voegen aan uw dropship-webshop database:

  • Producten handmatig toevoegen.
  • Producten via een Excel document uploaden en importeren.
  • Producten via een API-koppeling importeren.
  • Producten via een plugin importeren.

De voordelen van een API koppeling en plugin zijn dat u niet alleen de producten automatisch kunt importeren, maar ook bestellingen automatisch aan uw leverancier kunt doorgeven.

Wanneer u een leverancier heeft gevonden die aansluit bij uw verkoopwensen, kunt u zich aanmelden en het intakeproces starten om een samenwerking op te zetten.

Enkele grote dropshipleveranciers met koppelingen en plugins:

  • Alidropship Int (AliExpress).
  • Aximax.
  • BigBuy.
  • CCV Dropshipping.
  • Drobbs.
  • Dropified.
  • Dropshyp.
  • Dropshipper-online.nl.
  • Eco-groothandel.
  • EDC Wholesale.
  • Gymtogether.
  • Lightspeed Dropshipping.
  • Modalyst.
  • MyOnlineFashionstore.
  • Nedis.
  • Oberlo.
  • Printful.
  • Qwerty.
  • SaleHoo.
  • Shopify Dropshipping.
  • Spocket.
  • VidaXL Dropshipping.
  • Wave.
  • Zentrada.nl.

Bij het kiezen van een leverancier zijn er belangrijke onderdelen om goed over na te denken voor u een samenwerking start.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Leverancier

Alhoewel het technisch makkelijker is om samen te werken met marktleiders op het gebied van dropshipping, hebben uw concurrenten dit ook door samen te werken met bekende leveranciers. U heeft hierdoor het voordeel dat alles technisch goed en eenvoudiger is om producten aan te bieden op uw webshop, maar het nadeel is dat die concurrentie dit ook heeft.

Persoonlijk een API-koppeling bouwen of uitbesteden aan een webdeveloper is kosten technisch duurder en handmatig of via Excel producten importeren is arbeidsintensiever, maar daardoor heeft u wel de vrijheid om voor een niche te kiezen. Niches zijn markten waar u unieke productcategorieën vindt en op de markt aanbied.

De leveranciers die deze producten aanbieden werken vaak niet met plugins of API koppelingen, dit geeft u meer garantie dat u een van de weinige spelers bent die deze markt aanboort. Ook geeft u dit de kans om een grotere winstmarge te berekenen en een grotere omzet te behalen.

Productkwaliteit

Wanneer een product bij uw klant geleverd is en u zelf geen invloed op het leveringsproces en de kwaliteit heeft is het natuurlijk erg vervelend als er klachten ontstaan bij levering. Uw leverancier beheert de kwaliteit en de aflevering van de producten, dit geeft u minder mogelijkheden om producten retour te nemen en geschillen op te lossen. Het is daarom uitermate belangrijk om met een betrouwbare partij samen te werken.

Wanneer u de producten uit het buitenland heeft geïmporteerd is het lastig om deze op korte termijn om te ruilen als achteraf blijkt dat de productkwaliteit slecht is. Dit kan ook nadelig werken in de kwaliteitsscore van reviews die uw onderneming ontvang. U wilt natuurlijk geen negatieve reviews, want die kunnen leidden tot een afname van het aantal verkopen, omdat uw webshop een slechte reputatie krijgt.

Ook is het belangrijk dat de producten voldoen aan de Europese producteisen en een CE-markering hebben. Dropshipproducten die u in Nederland verkoopt moeten aan de Europese producteisen voldoen, veiligheid is erg belangrijk. Wanneer ze geen CE-markering hebben en er bijvoorbeeld een ongeval ontstaat, kan u of uw onderneming aansprakelijk gesteld worden. Dit met alle gevolgen van dien, zoals hoge kosten door een rechtszaak.

Zorg er daarom altijd voor dat de producten die u verkoopt voldoen aan de gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen gesteld in de EU-regelgeving.

Levertijd van producten

Wanneer de vestigingslocatie van uw leverancier ver buiten Nederland ligt kan dit nadelig zijn voor de levertijd van producten. Uw klant verwacht een snelle aflevering en zit niet te wachten op een levertijd van enkele weken.

Ook geldt dat hoe verder de leverancier van u vandaan zit, deze waarschijnlijk ook ver van uw klant verwijderd is en dat daardoor de verzendkosten relatief hoog kunnen zijn.

Belastingdienst

Binnen de Europese Unie is er een vrij verkeer van goederen, waardoor u en consumenten geen btw of invoerrechten hoeven te betalen. Wanneer producten buiten de EU komen, is het afhankelijk van de orderwaarde of er btw of invoerrechten door u betaald moeten worden. Vaak is het lastig om deze kosten van tevoren in te schatten, want dit is afhankelijk van de productprijs, afmeting en het type product.

Houd hier rekening mee bij het berekenen van de consumenten verkoopprijzen die u aanbiedt op uw webshop.

Ook is het belangrijk om richting uw klant transparant te zijn over de vestigingslocatie waar vanaf de producten verzonden worden, anders kan het zijn dat uw klant de inklaringskosten van de Nederlandse douane betaald. Wanneer uw klant hiervan niet op de hoogte is zal deze uitermate ontevreden zijn over de aankoop die hij of zij heeft gedaan.

Het is ook erg prettig voor uw klant om mee genomen te worden in het afleverproces. Zo werken track-and-trace methoden goed, mits uw leverancier deze service levert.

Productgarantie

Het is belangrijk om de garantievoorwaarden tussen u en uw dropshipmentleverancier goed door te nemen. Want als u goede garantievoorwaarden heeft dan heeft uw klant deze ook, en u wilt natuurlijk de beste service bieden.

Bekijk daarom goed wat de regels zijn waarbinnen uw klant recht heeft op retouren. Mag de verpakking bijvoorbeeld geopend zijn en het product gebruikt zijn.

Retourbeleid

Houd er ook rekening mee dat u een Nederlandse webshop heeft en deze daarom onder de Nederlandse wetgeving en retourrecht valt. U kunt uw algemene voorwaarden daarom het beste ook toepassen op een dergelijke manier die bij de kwaliteit en levertijd past die specifiek bij uw productgroep horen. Wanneer u dit niet doet heeft u meer kans op retouren.

In het algemeen geldt hiervoor dat Nederlandse klanten bij een aankoop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding krijgen tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U bent hierdoor als webwinkelier verplicht om deze retourorder te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te betalen, zonder opgaaf van reden van uw klant.

Dit maakt het veiliger om te kiezen voor een dropshiplevancier die zich op Nederlands grondgebied bevind of binnen de EU.

Productvoorraad

Hoe groter de voorraad van uw leverancier, des te kleiner de kans op backorders. Ook worden bestellingen vaker sneller bij uw klant thuis bezorgd. Een grotere voorraad zegt ook iets positiefs over de service die de leverancier van uw onderneming bied.

Sommige leveranciers hebben een eigen productielijn of fabriek waardoor zij sneller kunnen leveren. Vaak bent u dan ook gegarandeerd van een lagere prijs dan wanneer u via via producten aankoopt. Want wanneer uw leverancier de producten ergens anders inkoopt, dan betekent dat dat zij hier ook een winstmarge op berekenen.

U kunt het beste rechtstreeks bij de bron inkopen. Dit is niet altijd mogelijk omdat sommige producenten alleen verkopen aan groothandels die grote productvolumes afnemen.

Productassortiment

Het is voor uw klant belangrijk om goede productomschrijvingen en een hoge kwaliteit foto’s te kunnen bekijken op uw dropshipwebshop. Afbeeldingen met pixels van lage kwaliteit komen onprofessioneel over. Ook moeten de kleuren van producten overeenkomen met de daadwerkelijk geleverde producten.

Correcte productomschrijvingen geven de garantie dat het product aan de wensen van uw klant voldoen.

Doe daarom altijd zaken met een leverancier die zijn productassortiment goed op orde heeft, dit geeft u voldoende mogelijkheden om meer conversies (verkopen) te maken en minder kans op klachten van uw klanten.

Dropshipping winstmarge

Uw klant ontvangt via de webshop van uw onderneming een factuur die normaliter voor het ontvangen van de producten online betaald word. Na of voor levering van de producten aan uw klant door uw dropshipleverancier, ontvangt u een factuur voor de levering van de producten. Het voordeel van deze betaalconstructie is dat het u als ondernemer de garantie dat uw klant altijd betaald en u uw leverancier met dat geld direct kunt betalen.

Het verschil tussen de verkoop- en inkoopfactuur is de marge die u aan de verkoop verdient. De (inkoop-)factuur van de producent gaat dus naar de tussenhandelaar en de (verkoop-)factuur van de handelaar gaat naar de eindklant.

De kosten van dropshipping bestaan uit drie onderdelen:

  • Inkoopprijs van de producten.
  • Verzendkosten van de producten.
  • Vergoeding voor de orderafhandeling.

Dit maakt het hebben van een webshop met dropshippingmethode financieel aantrekkelijk en overzichtelijk.

Hoeveel u kunt verdienen met dropshipping is afhankelijk van het productassortiment dat uw webshop aanbiedt. De winstmarges bij het verkopen van dropshipproducten ligt gemiddeld tussen de 15-35%. Goedkope producten hebben over het algemeen een lagere winstmarge dan duurdere producten.

 

Dropshipping boekhouding

 

Boekhoudprogramma

Koppel het boekhoudprogramma van e-Boekhouden aan uw dropshipwebshop. Hiermee beheert u de administratie van uw webshop eenvoudig en bespaart u op de kosten van uw boekhouder. Uw boekhouding in no-time op orde en altijd actueel.


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

API koppeling

Door op uw dropship-webshop een API (Application Programming Interface) koppeling te realiseren kunt u automatisch gegevens uitwisselen. Een API koppeling is online software dat als tussenpersoon fungeert waarmee twee applicaties met elkaar kunnen communiceren.

Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om data uit te wisselen tussen:

Met onze gratis API-koppeling tussen uw webshop en e-Boekhouden.nl worden uw verkopen automatisch in uw boekhouding verwerkt. Onze administratieve API-koppelingen zorgen ervoor dat ervan bestellingen van uw klanten automatisch mutaties worden aangemaakt in e-Boekhouden.nl. Omdat de bestellingen direct in uw boekhouding komen bespaart u veel tijd, u hoeft deze niet meer handmatig in te boeken en voorkomt u invoerfouten.

De koppeling werkt op basis van webhooks. Dit zijn berichten die vanuit uw webshop naar e-Boekhouden.nl worden gestuurd, zodra een factuur wordt aangemaakt of gewijzigd.

Met de koppeling worden orders met de door u aangemerkte statussen als boekhoudkundige mutatie doorgezet naar uw online boekhouding. U beslist welke order statussen mogen worden doorgezet naar uw boekhouding. Zo kunnen bestellingen uit uw webshop worden doorgezet naar mutaties in e-Boekhouden.nl. Mutaties worden doorgezet als ze de status Betaald, Verzonden of Afgehaald in de webwinkel hebben.

Er zijn diverse online CMS (Content Management System) systemen die u kunt gebruiken voor het beheren van uw webshop. Ieder platform heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo is WordPress bijvoorbeeld handig voor kleinere webshops en Magento word vaak gebruikt voor webshops met grotere productassortimenten (+1000), omdat de database makkelijker te onderhouden is. Daarnaast zijn Shopify en Lightspeed ideaal in combinatie met dropshipping-plugins feed van internationale leveranciers zoals Oberlo en AliExpress.

CMS platform applicaties die e-Boekhouden.nl ondersteunt met een koppeling:

Cronjob

De API-koppeling werkt op basis van cronjobs waarmee u zelf kunt instellen welke specifieke gegevens u wilt uitwisselen en op welk tijdstip. Cronjobs zijn ideaal om uw productassortiment up-to-date te houden door de API-gegevens van uw leverancier te importeren in uw webshop.

Met cronjobs kunt u taken automatisch laten beheren in uw webshop zoals het uitwisselen van deze data:

  • Artikelnummer / SKU (Stock Keeping Unit).
  • Producttitel.
  • Productomschrijving (korte en lange beschrijving).
  • Productafbeeldingen.
  • Voorraadaantallen.
  • Productprijs.

Op deze manier blijft uw online productassortiment altijd actueel en hoeft u zich geen zorgen meer te maken over uitverkochte producten. Ook bespaart u op deze manier veel tijd omdat u producten niet meer handmatig bij hoeft te werken of via Excel documenten.

Dropshipping voordelen & nadelen

Wij geven u graag een aantal tips over dropshipping. Een onderneming gericht op dropshipping kent namelijk verschillende voor- en nadelen vanwege de activiteiten en functies die het omvat:

Voordelen

  • Betalen na levering.
  • Geen eigen voorraad.
  • Kleine orderaantallen.
  • Groot productassortiment.
  • Thuislevering uitbesteden.
  • Geen productderving.
  • Webshop genereert omzet in tijden van ziekte, arbeidsongeschiktheid en vakantieperioden.
  • Lagere verzendkosten.
  • Besparen op kostenposten zoals opslaglocatie.

Het is gebruikelijk dat u uw dropshipment-leverancier een percentagevergoeding betaalt voor het uitbesteden van de opslag en de verzending. Maar omdat u bijvoorbeeld geen opslaglocatie nodig heeft is dit uiteindelijk toch een financieel voordeel.

Nadelen

  • Grotere concurrentie.
  • Lagere winstmarges dan reguliere onderneming.
  • Langere levertijden.
  • Geen grip op productkwaliteit en levertijd, maar wel aansprakelijk.

Conclusie

Maak een gezonde afweging of dropshippen bij u en uw onderneming past door de voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten en een constructie te kiezen die het beste bij u als ondernemer past.

U heeft altijd nog de mogelijkheid om toch een webshop te starten met eigen voorraad. Zo heeft u het volledige verkoopproces in eigen beheer en meer grip op alle onderdelen.

Het is hoe dan ook altijd verstandig om uw webshop aan een boekhoudprogramma te koppelen omdat dit kostenbesparend werkt en het bijhouden van uw administratie minder arbeidsintensief word.

 


Veelgestelde vragen  
 

Ben ik als dropshipondernemer juridisch aansprakelijk?

     
Ja, u bent volledig verantwoordelijk voor een degelijke productkwaliteit en aflevering, ondanks dat u dit aan uw leverancier heeft uitbesteed. Uw klant koopt de producten namelijk bij uw onderneming en niet bij uw leverancier.

Is dropshipping legaal?

     
Ja, dropshipping is een legale verkoopmethode die online plaatsvind op voorwaarde dat de regels van de Nederlandse wet opgevolgd worden.

Hoe begin je dropshipping?

     

U heeft voor het starten van een dropshiponderneming twee belangrijke onderdelen nodig:

  • Een webshop.
  • Een leverancier met digitale product inkoopfeed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Excelbestand met alle producten en bijbehorende prijzen, of een data-uitwisseling via een API-koppeling van de leverancier.
 

Verzend op eenvoudige wijze verkoopfacturen naar uw boekhoudprogramma

Verzend, importeer en registreer eenvoudig facturen vanuit uw webshop in uw administratie via ons online boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl.

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer u korter dan 15 maanden geleden met uw bedrijf gestart bent, dan is e-Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van uw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. U kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

Bent u tevreden met de informatie op deze pagina?
Bedankt voor uw feedback

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie