Inschrijven Kamer van Koophandel (KvK)
Als ondernemer moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), maar u vraagt zich af hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Hier vindt u alle antwoorden op uw vragen.
Waarom inschrijven bij de KvK?
Kort door de bocht moet iedere ondernemer zich inschrijven in het Handelsregister van de KvK. U bent een ondernemer als u voldoet aan de volgende drie punten:
- U verkoopt producten of u levert diensten
- U krijgt meer dan een symbolisch bedrag voor deze producten of diensten
- U neemt deel aan het economische verkeer
Wel ondernemer
U bent fietsenmaker, knapt fietsen op en verkoopt deze aan klanten vanaf € 35. In dit geval bent u een ondernemer en moet u zich inschrijven.
Geen ondernemer
U bent handig en u knapt fietsen op voor vrienden, familie en kennissen. U vraagt € 5 voor het benodigde materiaal, maar u verdient er verder niets aan. In dit geval bent u géén ondernemer, u hoeft zich niet in te schrijven.
Handelsregister
De reden waarom u zich moet inschrijven is eigenlijk heel simpel. De overheid wil weten welke ondernemingen er zijn en wil graag zicht houden op wie die ondernemers zijn. Om dit allemaal bij te houden is er een Handelsregister. Hierin staan gegevens, zoals bedrijfsnaam, KvK-nummer, vestigingsnummer en adresgegevens. Alleen de basisgegevens zijn openbaar. Voor andere gegevens moet worden betaald. Doordat deze gegevens beschikbaar zijn kunnen andere bedrijven u checken, maar kunt u ook weer andere bedrijven bekijken. Bijvoorbeeld om te kijken of ze niet stiekem failliet zijn gegaan.
Wanneer inschrijven?
In de meeste gevallen schrijft u zich in wanneer u start met uw onderneming. Wanneer u zich precies moet inschrijven is afhankelijk van verschillende zaken. U moet zich in ieder geval uiterlijk één week nadat u bent gestart met uw onderneming inschrijven. Uiteraard is het ook mogelijk om uw onderneming al eerder in te schrijven. Uw inschrijving wordt dan één week voor de start van uw onderneming definitief gemaakt door de KvK. U hoeft daarbij niet aanwezig te zijn. Op dat moment ontvangt u ook het KvK-nummer.
Voorbereiding
Nu u weet of u zich moet inschrijven, is het tijd voor de voorbereiding. U heeft bijvoorbeeld een bedrijfsnaam nodig en u moet een rechtsvorm kiezen.
Bedrijfsnaam bedenken
Als u zich gaat inschrijven, moet u ook weten hoe uw bedrijf gaat heten.
- Bedenk een unieke bedrijfsnaam die geen verwarring schept met bestaande bedrijfsnamen
- Wek geen verkeerde indruk met uw bedrijfsnaam
- Gebruik geen leestekens zoals ( ) ? ! * # /
Kies een rechtsvorm
Een rechtsvorm is de juridische vorm van uw onderneming, of wel uw ondernemingsvorm. Dit kan bijvoorbeeld een bv of een eenmanszaak zijn. Op basis van uw eigen situatie, kiest u de rechtsvorm die het beste bij u past.
Inschrijven bij de KvK
U heeft zich voorbereid en nu is het tijd voor het echte werk. U gaat zich inschrijven bij de KvK.
Online inschrijven
Via de website van de KvK vult u uw gegevens zo goed als mogelijk in. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens, contactgegevens en een omschrijving van uw bedrijf.
Afspraak maken
Daarna maakt u online een afspraak. Kies een geschikte datum en tijd, zodat u persoonlijk uw inschrijving kunt bevestigen op een KvK-kantoor.
Bezoek een KvK-kantoor
De Kamer van koophandel heeft kantoren in allerlei steden in Nederland, zoals in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Groningen. Inschrijven kan bij ieder kantoor. Kies daarom het dichtstbijzijnde kantoor om uw inschrijving te voltooien.
Vergeet uw legitimatiebewijs niet wanneer u een bezoek brengt aan een KvK-kantoor. U moet zich tijdens de inschrijving legitimeren. Daarnaast wordt bekeken of u aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.
Belastingdienst
Wanneer u zich inschrijft bij de KvK wordt u ook geregistreerd bij de Belastingdienst. Dit hoeft u zelf dus niet te doen. U ontvangt dan ook direct een btw-nummer. Houd er wel rekening mee dat u voor de KvK mogelijk wel ondernemer bent, maar voor de Belastingdienst niet. De Belastingdienst hanteert namelijk andere criteria om te bepalen of u ondernemer bent voor de omzetbelasting of inkomstenbelasting.
Wat kost een inschrijving bij de KvK?
Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost € 50. U betaalt de KvK een zogenaamde inschrijfvergoeding. Dit bedrag moet u ter plekke voldoen en dit mag alleen met een pinpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om contant te betalen.
KvK uittreksel
Wilt u ook graag een uittreksel van de KvK ontvangen? Voor € 15 ontvangt u er een. Dit uittreksel kunt u gebruiken als bewijs van inschrijving.
Na uw inschrijving
U ontvangt bij inschrijving of op de KvK Startersdag het Startersmagazine van de KvK. Hierin staan allerlei tips die u kunnen helpen bij de volgende stappen in uw ondernemersavontuur. Een van die stappen is het bijhouden van een boekhouding.
De volgende stap
Als ondernemer bent u namelijk ook verplicht om een administratie bij te houden. Dit kan op vele verschillende manieren. Bijvoorbeeld op papier, in Excel of met een online boekhoudprogramma. Steeds meer ondernemers kiezen voor een online boekhouding omdat het snel, efficiënt en eenvoudig is.
15 maanden gratis boekhouden met uw KvK-nummer
Om u als ondernemer de eerste periode van uw ondernemerschap op weg te helpen, heeft
Hoe werkt het?
- Schrijf uw bedrijf in bij de KvK
- U ontvangt een KvK-nummer
- Maak een proefaccount aan bij
e-Boekhouden.nl - Probeer
e-Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit - Geef uw KvK-nummer aan ons door
- Wij bereken hoeveel dagen u nog recht heeft op de startersactie*
- De resterende maanden maakt u gratis gebruik van
e-Boekhouden.nl - Na de actieperiode verloopt uw account automatisch
- U bepaalt zelf of u wel of geen betaald abonnement bij
e-Boekhouden.nl afsluit
Wat kost e-Boekhouden.nl na de gratis startersperiode?
*De startersactie is geldig vanaf het moment van inschrijven bij de KvK. Schrijft u zich bijvoorbeeld in op 1 januari 2021, dan heeft u een gratis account tot 1 april 2022. Ook als u zich pas op 1 mei 2021 bij ons aanmeldt.