MENU
Gratis uitproberen
(zonder verplichting)

Administratie

Wat is een administratie?

Bent u ondernemer? Dan houdt u een administratie bij. De administratie is de verzameling van alle informatie over uw bedrijf. Van de financiële gegevens tot agenda’s en relatiegegevens. Door een goede administratie weet u hoe uw bedrijf er voor staat. Dat is handig voor uzelf, maar ook voor uw omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de bank, als u een lening wilt afsluiten, en de Belastingdienst.

Administratie of boekhouding

Een administratie is niet hetzelfde als een boekhouding. De boekhouding is maar een klein onderdeel van de administratie. In de boekhouding staat alleen financiële informatie: alle inkomsten en uitgaven van een bedrijf. In de administratie staan bijvoorbeeld ook gegevens over relaties, personeel en gewerkte uren.

Moet ik een administratie bijhouden?

Ondernemers in Nederland hebben een zogenaamde administratieplicht. In de wet staat dat u een administratie moet bijhouden die past bij uw bedrijf. Begin daarom meteen met het opzetten van een administratie, zelfs als u nog maar net van start bent gegaan als ondernemer.

Het bijhouden van een goede administratie is ook handig voor uw bedrijf. Het helpt om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen. U heeft altijd de laatste cijfers bij de hand en kunt op basis daarvan eventueel uw activiteiten aanpassen. Als uw bedrijf bijvoorbeeld sterk groeit en u overweegt personeel aan te nemen, is het handig om te weten of u zich dit kunt veroorloven. Ook bij de aankoop van een bedrijfspand of andere investering is het prettig om een overzicht te hebben van uw zakelijke inkomsten- en uitgavenpatroon.

Financiële administratie voor de btw-aangifte

Tot slot heeft u de administratie nodig voor de btw-aangifte. Uw financiële administratie vormt hiervoor de basis. Zonder duidelijke overzichten van uw inkomsten en uitgaven kunt u geen btw-aangifte doen. En zonder een goede financiële administratie maakt u geen aanspraak op fiscale regelingen, zoals de kleineondernemersregeling, startersaftrek en zelfstandigenaftrek.

De eisen

De Belastingdienst heeft een overzicht gemaakt van alle gegevens die in uw administratie moeten staan:

  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Financiële aantekeningen, zoals de in- en verkopen
  • Tussentijds gemaakte controleberekeningen
  • Ontvangen en verstuurde facturen
  • Bankafschriften
  • Contracten en overeenkomsten
  • Agenda’s en afsprakenboeken
  • Correspondentie
  • Software en databestanden

Al deze gegevens moet u 7 jaar bewaren. Dat mag digitaal of op papier. Die keuze is aan u.

Bedrijfsadministratie doen

U kunt de administratie doen zoals u wilt. Bijvoorbeeld met behulp van een administratie in Excel op uw eigen computer, maar u kunt ook ‘in de cloud’ werken. Dat kan met een administratiepakket. Als u een administratieprogramma gebruikt, werkt u online. Al uw gegevens worden online bewaard en zijn zo veilig opgeborgen. Bij een brand of computercrash bent u dan niet zomaar alles kwijt.

Heeft u een eigen bedrijf en wilt u uw bedrijfsadministratie zelf doen? Sluit dan nu een gratis proefaccount af bij het boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl start met online boekhouden.

Bent u tevreden met de informatie op deze pagina?
Bedankt voor uw feedback
Close