Zzp’ers met vaste opdrachtgevers
Bijvoorbeeld een freelanceschrijver die maandelijks werkzaamheden factureert aan dezelfde klanten. Automatische incasso zorgt dat de betaling altijd op tijd binnen is, zonder betalingsherinnering.
Met automatische incasso in e‑Boekhouden.nl betalen je klanten en leden of andere relaties gemakkelijk je facturen via automatische incasso. Dit stel je eenmalig in, zodat je geen omkijken meer hebt naar de betaling van de facturen. Zo bespaar je tijd, krijg je sneller betaald, bied je klanten een professionele betaaloptie én blijft jouw administratie altijd up-to-date.
Deze functie zit in de volgende pakketten:
Ondernemers:
Verenigingen/stichtingen:
Accountants:
Home > Functies > Facturatie > Automatische incasso
Wat levert een automatische incasso jou en je klant eigenlijk op? Er zijn een aantal goede redenen om hiervoor te kiezen:
Automatische incasso werkt snel en simpel:
Wil jij ook boekhouden en factureren op een manier die jij begrijpt? Ervaar zelf het gemak van ons boekhoudprogramma en probeer e‑Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit.
Gratis uitproberenZonder verplichtingenHeb je een incassocontract met jouw bank? Dan lever je in één keer alle facturen met automatische incasso aan bij jouw bank, via een zogenaamd SEPA-incassobestand (XML). Als je facturen klaarstaan in e‑Boekhouden.nl maak je met één druk op de knop dit bestand aan. Het SEPA-bestand verstuur je of importeer je via je bankomgeving. De bank incasseert die facturen vervolgens voor jou. Het totaalbedrag aan incassofacturen kun je terugzien bij “Factureren”.
Dit bestand bevat o.a.:
Let op: je klant moet vooraf eenmalig toestemming geven (SEPA-machtiging).
Automatische incasso is geen overbodige luxe voor ondernemers. Het is er voor iedereen die regelmatig factureert aan vaste klanten, leden of donateurs. Enkele praktijkvoorbeelden:
Bijvoorbeeld een freelanceschrijver die maandelijks werkzaamheden factureert aan dezelfde klanten. Automatische incasso zorgt dat de betaling altijd op tijd binnen is, zonder betalingsherinnering.
Denk aan een IT-bedrijf dat softwarelicenties of onderhoudsdiensten levert. Klanten betalen met automatische incasso elke maand hetzelfde bedrag, zonder dat jij geen losse facturen hoeft op te volgen.
Bijvoorbeeld een sportvereniging die jaarlijks of maandelijks contributie incasseert. Met automatisch incasseren bij klanten en leden voorkom je vergeten of te late betalingen.
Bijvoorbeeld een zelfstandig personal trainer die klanten wekelijks of maandelijks begeleidt. Je stelt één keer de incasso in en hebt er daarna geen omkijken meer naar.
In dit geval betalen ouders automatisch per maand voor de verleende diensten. Je stelt het eenmalig in en hoeft geen handmatige acties meer uit te voeren.
Bijvoorbeeld wanneer je vaste klanten maandelijks ondersteunt. Op die manier ben je minder tijd kwijt aan je eigen facturatie én geef je je klant een professionelere beleving.
Wat heb ik nodig om automatische incasso te gebruiken? |
|||
|
Om automatische incasso te kunnen gebruiken heb je een SEPA-incassocontract nodig bij jouw bank. Dit regel je eenmalig. Daarnaast moet je klant een machtiging (SEPA-machtiging) afgeven waarin hij toestemming geeft voor de incasso. |
|||
Hoe stel ik automatische incasso in binnen e‑Boekhouden.nl? |
|||
|
Heel eenvoudig:
|
|||
Kan ik automatische incasso combineren met terugkerende facturen? |
|||
|
Ja, dat is juist een ideale combinatie! Maak een terugkerende factuur aan en vink automatische incasso aan. e‑Boekhouden.nl genereert dan bij elke herhaling automatisch een incasso-opdracht.
|
|||
Wat is het verschil tussen eenmalige en doorlopende incasso? |
|||
|
Eenmalige incasso: gebruik je voor één specifieke betaling. Doorlopende incasso: gebruik je voor periodieke betalingen, zoals abonnementen of maandfacturen. In e‑Boekhouden.nl kun je beide soorten incasso verwerken, zolang je klant hiervoor toestemming heeft gegeven. |
|||
Hoe verstuur ik het incassobestand naar mijn bank? |
|||
|
Na het aanmaken van facturen met automatische incasso, maakt e‑Boekhouden.nl een SEPA XML-bestand voor je aan. Dit download je en daarna hoef je alleen nog het SEPA-bestand te uploaden bij je bank of direct door te sturen naar de bankomgeving.
|
|||
Wat is het verschil tussen SEPA CORE- en SEPA B2B-incassotypes? |
|||
|
Er zijn in Nederland twee SEPA-incassotypes:
Als je echt alleen ondernemers factureert, is B2B vaak handiger. |
|||
Kan ik automatische incasso annuleren of terugdraaien? |
|||
|
Ja, zolang de incasso nog niet is verwerkt door de bank, kun je de opdracht meestal annuleren of het bestand verwijderen. Hoelang je daarvoor hebt, verschilt per bank. Zodra de bank het incassoproces is gestart, is annuleren niet meer mogelijk. Als jij merkt dat er onterecht of te veel is geïncasseerd, kun je via je bank een credit-incasso doen of het bedrag handmatig terugstorten. Ook kan een klant een incasso binnen een bepaalde termijn (veelal binnen 8 weken als er een machtiging is afgegeven en het gaat om een SEPA CORE) terugboeken (dat heet storneren). Bij SEPA Business-to-Business kan een klant niet zomaar storneren.
|
|||
Zijn er kosten verbonden aan het gebruiken van automatische incasso? |
|||
|
e‑Boekhouden.nl brengt hiervoor geen extra kosten in rekening. Wel kunnen banken kosten rekenen voor het gebruik van SEPA-incasso. Neem hiervoor contact op met jouw bank.
|
|||
Is automatische incasso veilig voor mij en mijn klant? |
|||
|
Ja, SEPA-incasso is een beveiligde en gereguleerde betaalmethode binnen de EU. Je klant moet expliciet toestemming geven. Er zijn duidelijke regels voor bescherming van beide partijen en terugboeking. Zo ben jij én je klant goed beschermd.
|
|||
Stel je vraag aan Thom en zijn collega's. Ze staan je graag te woord.
Actie