Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Wij bestaan 20 jaar. Ontdek ons verhaal >

Home > Boekhoudtermen > SEPA

SEPA

Met de SEPA introductie in 2014 zijn er veel nieuwe termen ontstaan rondom Europese Overschrijvingen. Veel onderwerpen om rekening mee te houden bij jouw internationale betalingsverkeer. Op deze pagina hebben wij alles dat speelt rondom SEPA opgenomen en kort en simpel uitgelegd. Beginnend met: wat is SEPA precies en waar staat deze afkorting voor?

Wat is SEPA?

SEPA staat voor Single Euro Payments Area en is bedoeld om het betalingsverkeer in Europa te standaardiseren. En niet onbelangrijk: het biedt de zakelijke markt al jaren nieuwe mogelijkheden die flinke kostenbesparingen hebben opgeleverd.

In 2014 is samen met het nieuwe IBAN nummer een samenwerking tussen verschillende landen in Europa ontstaan om buitenlandse betaalopdrachten gemakkelijker volgens een afgesproken format te gaan regelen. Het doel is gericht om minder fouten te maken, om sneller en duidelijke processen rondom buitenlandse betalingen te creëren. Er wordt immers zo veel handel gedreven, zeker binnen de EU, waar we al met elkaar verbonden zijn middels de Europese Unie, dat ook de betalingen in een nieuw jasje gestoken moesten worden. Dat is met o.a. de welbekende campagne ‘Over op IBAN’ gebeurt in 2014. De belangrijkste onderdelen van deze campagne zijn de nieuwe internationale IBAN bankrekeningnummers geweest, plus de afspraak om met 36 landen betalingen en overschrijvingen zo veel mogelijk op een generieke manier te gaan uitvoeren.

 Met SEPA en IBAN betaal je gemakkelijk binnen Europa 

Wil je ervaren hoe gemakkelijk jouw internationale betaalopdrachten beheerd kunnen worden in ons online boekhoudprogramma? Probeer e‑Boekhouden.nl vandaag nog vrijblijvend uit!

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

SEPA betaling

Een Europese Overschrijving wordt ook wel een SEPA betaling, of een SEPA Credit Transfer genoemd. Zakelijke partijen en consumenten kunnen een eurobetaling doen, waarbij er geen verschil is tussen een binnenlandse betaling en grensoverschrijdende betaling. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide landen in het SEPA gebied liggen.

sepa

SEPA landen

Het SEPA gebied bestaat uit alle landen uit de Europese Unie (EU), aangevuld met nog 9 andere landen in Europa:

EU

  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Kroatië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië
  • Zweden

Buiten EU

  • Verenigd Koninkrijk
  • IJsland
  • Liechtenstein
  • Monaco
  • Noorwegen
  • San Marino
  • Zwitserland
  • Andorra
  • Vaticaanstad

Overboekingen naar niet-SEPA landen

Bij overboekingen naar andere landen buiten het SEPA gebied betaal je met een andere valuta dan de euro. In dat geval zullen er andere regels gelden dan in Europa en dien je er rekening mee te houden dat banken kosten mogen rekenen. De kosten verschillen per bank, per land, zijn veelal een percentage van het totaalbedrag, of een vast bedrag per transactie. Wel handig om even uit te zoeken als je hier regelmatig mee te maken hebt.

Iets anders om rekening mee te houden is dat het over het algemeen tussen 3 en 10 dagen duurt voordat een geldbedrag op de rekening van de ontvanger staat.

De 7 voordelen van SEPA

De Europese afspraken rondom buitenlandse betalingen brengen de volgende voordelen met zich mee:

  1. Vermindering van het aantal bankrekeningen. Vroeger hadden ondernemers of bedrijven ook in andere Europese landen betaalrekeningen in beheer om transacties buiten de eigen landsgrenzen te regelen. Dat is niet meer nodig.
  2. Het bespaart kosten. Zowel door minder kosten per transactie, als wel minder kosten door het bezitten van 1 bankrekening. Daarnaast mogen Europese banken geen commissie meer rekenen op Europese betalingen.
  3. Eenvoudigere betalingsmethodes voor klanten naar het buitenland, binnen het SEPA gebied.
  4. Betalingen worden sneller uitgevoerd: het mag niet langer dan één dag duren.
  5. Incassobetalingen worden eenvoudig geautomatiseerd en helpt klanten om gemakkelijker hun betalingen te doen.
  6. Minder administratief werk door automatisering van betalingen.
  7. Een snellere en gezonde cashflow.

SEPA machtigingsformulier

Met een SEPA machtigingsformulier geef je een opdracht tot een SEPA incasso. Met deze automatische incasso kun je eurobetalingen incasseren van rekeningen in alle SEPA landen. Deze SEPA incasso wordt ook wel de Europese incasso genoemd.

Vraag jouw bank om een formulier voor een machtiging voor standaard Europese incasso.

SEPA formulier

Wil je het SEPA machtigingsformulier zelf willen opstellen? Zorg er dan voor dat het SEPA incasso formulier de volgende onderdelen bevat:

  • Verwerk het woord ‘SEPA’ in de titel van de machtiging.
  • Voeg je bedrijfsnaam, volledige adres, woonplaats en land toe.
  • Voeg je incassant ID toe (deze code ontvang je van je bank bij het afsluiten van een SEPA incassocontract).
  • Voeg een uniek kenmerk van de machtiging toe. Let op dat je incassant-ID er in verwerkt zit en dat het niet langer is dan 35 karakters.
  • Voeg een toestemmingstekst toe.
  • Voeg de gegevens van de geïncasseerde toe: de naam, volledige adres, woonplaats en land, het IBAN nummer, plaats en datum van ondertekening, afgesloten met een handtekening.

SEPA machtiging & automatische incasso in ons boekhoudprogramma

Als je een incassocontract met je bank hebt, dan kun je in één keer alle facturen met automatische incasso aanleveren bij je bank. Dit gebeurt met een SEPA-bestand in XML formaat. Dit bestand wordt automatisch opgemaakt in ons boekhoudprogramma.

Je ziet direct welke facturen open staan en wat het totaalbedrag van de incasso facturen is. Het SEPA-bestand verstuur je naar je bank, die de facturen vervolgens voor je incasseert.

Aanmaken SEPA incassobestand in e‑Boekhouden.nl

Wanneer je een incassocontract met je bank hebt, lever je incasso-opdrachten via een SEPA XML-bestand aan. Heb je al een incassobestand? Dan vind je deze in onze e‑Boekhouden.nl software terug via Factureren > Facturen > Incassobestand. Je ziet hier precies voor hoeveel facturen je een incasso opdracht aanmaakt en wat het totaalbedrag van alle te incasseren facturen is.

  • Vul je eigen rekeninggegevens in en klik op Incassobestand aanmaken.
  • Kies voor SEPA bestand downloaden om het bestand te downloaden. Dit bestand kun je vervolgen bij je bank aanbieden voor incasso.

Bij het aanmaken van een incassobestand controleert ons boekhoudprogramma direct of er machtigingsgegevens ontbreken. Mochten dit het geval zijn, dan geeft de software dit per factuur weer. Met het potlood pas je de machtigingsgegevens direct aan.

SEPA - Incassobestanden dowbnloaden

Met de optie Oude incassobestanden downloaden, download je alle aangemaakte incassobestanden opnieuw.

Met de optie Incassobatch resetten reset je een incassobatch. Je zet dan de reeks facturen die onderdeel zijn van het laatste incassobestand, opnieuw klaar voor automatische incasso. Hierbij wordt gekeken naar de aanmaakdatum van het vorige incassobestand.

Voorbeeld

Je hebt op 10-02-2020 een incassobestand aangemaakt en wilt dat graag resetten. Voer de datum 10-02-2020 in en klik op 'Volgende'.

SEPA - Incassobatch resetten

Heb je op 05-02-2020 en 10-02-2020 incassobestanden aangemaakt en wil je beide bestanden resetten? Vul dan als datum 05-02-2020 in. De facturen van beide incassobatches worden dan opnieuw klaargezet voor incasso.

Veelgestelde vragen  
 

Wat is een SEPA overboeking?

Groen vinkje      
Een SEPA overboeking is een transactie naar een correct IBAN rekeningnummer, in euro’s, van of naar lidstaten in het SEPA gebied.

Hoe lang duurt een SEPA overschrijving?

Groen vinkje      
Tussen 1 en 3 werkdagen. Is jouw betaling gedaan op een werkdag voor 15:00 uur? Dan zal de betaling op dezelfde werkdag van de verzender op het rekeningnummer van de ontvanger overgeschreven zijn. Is de betaling later op de middag of avond gedaan zijn, dan ontvang je het bedrag meteen de volgende werkdag. Houd altijd rekening met het weekend, want een uitgevoerde betaling op vrijdag kan resulteren in een verwerking op de maandag na het weekend.

Wat kost een SEPA betaling of incasso?

Groen vinkje      
Bij een zakelijke rekening kunnen er transactiekosten voor betalingen of ontvangst worden berekend. Ook voor SEPA overboekingen. Voor SEPA-incassocontracten worden meestal ook kosten berekend. Check bij je bank of er kosten zijn.

Wat is SEPA Direct Debit?

Groen vinkje      
SEPA Direct Debit is een betaalmethode waarmee ondernemingen eenmalige, doorlopende machtigingen of automatische incasso’s verwerken binnen Europa (tussen landen in het SEPA gebied).

Wat is SEPA Credit Transfer?

Groen vinkje      
SEPA Credit Transfer staat gelijk aan de Europese Overschrijving. Het gaat hier om buitenlandse overboekingen of bankoverschrijvingen tussen aangesloten SEPA landen.

Wat is een Incassant ID?

Groen vinkje      
Het Incassant-ID (Creditor identifier) is een uniek kenmerk waarmee elk bedrijf of ondernemer, die in het SEPA gebied actief is, opdracht mag geven aan banken om automatisch geld te incasseren van klanten. Deze code is opvraagbaar bij jouw bank.
 

Probeer e‑Boekhouden.nl nu tijdelijk, gratis en vrijblijvend uit

Wil je al je betalingen, voor zowel binnenlandse als buitenlandse transacties goed geregeld hebben? Probeer het boekhoud- en factuurprogramma e‑Boekhouden.nl gratis uit!

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie