Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Home > Boekhoudtermen > SEPA

SEPA

Met de SEPA introductie in 2014 zijn er veel nieuwe termen ontstaan rondom Europese Overschrijvingen. Veel onderwerpen om rekening mee te houden bij uw internationale betalingsverkeer. Op deze pagina hebben wij alles dat speelt rondom SEPA opgenomen en kort en simpel uitgelegd. Beginnend met: wat is SEPA precies en waar staat deze afkorting voor?

Wat is SEPA?

SEPA staat voor Single Euro Payments Area en is bedoeld om het betalingsverkeer in Europa te standaardiseren. En niet onbelangrijk: het biedt de zakelijke markt al jaren nieuwe mogelijkheden die flinke kostenbesparingen hebben opgeleverd.

In 2014 is samen met het nieuwe IBAN nummer een samenwerking tussen verschillende landen in Europa ontstaan om buitenlandse betaalopdrachten gemakkelijker volgens een afgesproken format te gaan regelen. Het doel is gericht om minder fouten te maken, om sneller en duidelijke processen rondom buitenlandse betalingen te creëren. Er wordt immers zo veel handel gedreven, zeker binnen de EU, waar we al met elkaar verbonden zijn middels de Europese Unie, dat ook de betalingen in een nieuw jasje gestoken moesten worden. Dat is met o.a. de welbekende campagne ‘Over op IBAN’ gebeurt in 2014. De belangrijkste onderdelen van deze campagne zijn de nieuwe internationale IBAN bankrekeningnummers geweest, plus de afspraak om met 36 landen betalingen en overschrijvingen zo veel mogelijk op een generieke manier te gaan uitvoeren.

 Met SEPA en IBAN betaalt u gemakkelijk binnen Europa 

Wilt u ervaren hoe gemakkelijk uw internationale betaalopdrachten beheerd kunnen worden in ons online boekhoudprogramma? Probeer e-Boekhouden.nl vandaag nog vrijblijvend uit!


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

SEPA betaling

Een Europese Overschrijving wordt ook wel een SEPA betaling, of een SEPA Credit Transfer genoemd. Zakelijke partijen en consumenten kunnen een eurobetaling doen, waarbij er geen verschil is tussen een binnenlandse betaling en grensoverschrijdende betaling. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide landen in het SEPA gebied liggen.

sepa

SEPA landen

Het SEPA gebied bestaat uit alle landen uit de Europese Unie (EU), aangevuld met nog 9 andere landen in Europa:

EU

  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Kroatië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië
  • Zweden

Buiten EU

  • Verenigd Koninkrijk
  • IJsland
  • Liechtenstein
  • Monaco
  • Noorwegen
  • San Marino
  • Zwitserland
  • Andorra
  • Vaticaanstad

Overboekingen naar niet-SEPA landen

Bij overboekingen naar andere landen buiten het SEPA gebied betaalt u met een andere valuta dan de euro. In dat geval zullen er andere regels gelden dan in Europa en dient u er rekening mee te houden dat banken kosten mogen rekenen. De kosten verschillen per bank, per land, zijn veelal een percentage van het totaalbedrag, of een vast bedrag per transactie. Wel handig om even uit te zoeken als u hier regelmatig mee te maken heeft.

Iets anders om rekening mee te houden is dat het over het algemeen tussen 3 en 10 dagen duurt voordat een geldbedrag op de rekening van de ontvanger staat.

De 7 voordelen van SEPA

De Europese afspraken rondom buitenlandse betalingen brengen de volgende voordelen met zich mee:

  1. Vermindering van het aantal bankrekeningen. Vroeger hadden ondernemers of bedrijven ook in andere Europese landen betaalrekeningen in beheer om transacties buiten de eigen landsgrenzen te regelen. Dat is niet meer nodig.
  2. Het bespaart kosten. Zowel door minder kosten per transactie, als wel minder kosten door het bezitten van 1 bankrekening. Daarnaast mogen Europese banken geen commissie meer rekenen op Europese betalingen.
  3. Eenvoudigere betalingsmethodes voor klanten naar het buitenland, binnen het SEPA gebied.
  4. Betalingen worden sneller uitgevoerd: het mag niet langer dan één dag duren.
  5. Incassobetalingen worden eenvoudig geautomatiseerd en helpt klanten om gemakkelijker hun betalingen te doen.
  6. Minder administratief werk door automatisering van betalingen.
  7. Een snellere en gezonde cashflow.

SEPA machtigingsformulier

Met een SEPA machtigingsformulier geeft u een opdracht tot een SEPA incasso. Met deze automatische incasso kunt u eurobetalingen incasseren van rekeningen in alle SEPA landen. Deze SEPA incasso wordt ook wel de Europese incasso genoemd.

Vraag uw bank om een formulier voor een machtiging voor standaard Europese incasso.

SEPA formulier

Wilt u het SEPA machtigingsformulier zelf willen opstellen? Zorg er dan voor dat het SEPA incasso formulier de volgende onderdelen bevat:

  • Verwerk het woord ‘SEPA’ in de titel van de machtiging.
  • Voeg uw bedrijfsnaam, volledige adres, woonplaats en land toe.
  • Voeg uw incassant ID toe (deze code ontvangt u van uw bank bij het afsluiten van een SEPA incassocontract).
  • Voeg een uniek kenmerk van de machtiging toe. Let op dat uw incassant-ID er in verwerkt zit en dat het niet langer is dan 35 karakters.
  • Voeg een toestemmingstekst toe.
  • Voeg de gegevens van de geïncasseerde toe: de naam, volledige adres, woonplaats en land, het IBAN nummer, plaats en datum van ondertekening, afgesloten met een handtekening.

SEPA machtiging & automatische incasso in ons boekhoudprogramma

Als u een incassocontract met uw bank heeft, dan kunt u in één keer alle facturen met automatische incasso aanleveren bij uw bank. Dit gebeurt met een SEPA-bestand in XML formaat. Dit bestand wordt automatisch opgemaakt in ons boekhoudprogramma.

U ziet direct welke facturen open staan en wat het totaalbedrag van de incasso facturen is. Het SEPA-bestand verstuurt u naar uw bank, die de facturen vervolgens voor u incasseert.

Aanmaken SEPA incassobestand in e-Boekhouden.nl

Wanneer u een incassocontract met uw bank heeft, levert u incasso-opdrachten via een SEPA XML-bestand aan. Heeft u al een incassobestand? Dan vindt u deze in onze e-Boekhouden.nl software terug via Factureren > Facturen > Incassobestand. U ziet hier precies voor hoeveel facturen u een incasso opdracht aanmaakt en wat het totaalbedrag van alle te incasseren facturen is.

  • Vul uw eigen rekeninggegevens in en klik op Incassobestand aanmaken.
  • Kies voor SEPA bestand downloaden om het bestand te downloaden. Dit bestand kunt u vervolgen bij uw bank aanbieden voor incasso.

Bij het aanmaken van een incassobestand controleert ons boekhoudprogramma direct of er machtigingsgegevens ontbreken. Mochten dit het geval zijn, dan geeft de software dit per factuur weer. Met het potlood past u de machtigingsgegevens direct aan.

SEPA - Incassobestanden dowbnloaden

Met de optie Oude incassobestanden downloaden, downloadt u alle aangemaakte incassobestanden opnieuw.

Met de optie Incassobatch resetten reset u een incassobatch. U zet dan de reeks facturen die onderdeel zijn van het laatste incassobestand, opnieuw klaar voor automatische incasso. Hierbij wordt gekeken naar de aanmaakdatum van het vorige incassobestand.

Voorbeeld

U heeft op 10-02-2020 een incassobestand aangemaakt en wilt dat graag resetten. Voer de datum 10-02-2020 in en klik op 'Volgende'.

SEPA - Incassobatch resetten

Heeft u op 05-02-2020 en 10-02-2020 incassobestanden aangemaakt en wilt u beide bestanden resetten? Vul dan als datum 05-02-2020 in. De facturen van beide incassobatches worden dan opnieuw klaargezet voor incasso.

Veelgestelde vragen  
 

Wat is een SEPA overboeking?

     
Een SEPA overboeking is een transactie naar een correct IBAN rekeningnummer, in euro’s, van of naar lidstaten in het SEPA gebied.

Hoe lang duurt een SEPA overschrijving?

     
Tussen 1 en 3 werkdagen. Is uw betaling gedaan op een werkdag voor 15:00 uur? Dan zal de betaling op dezelfde werkdag van de verzender op het rekeningnummer van de ontvanger overgeschreven zijn. Is de betaling later op de middag of avond gedaan zijn, dan ontvangt u het bedrag meteen de volgende werkdag. Houd altijd rekening met het weekend, want een uitgevoerde betaling op vrijdag kan resulteren in een verwerking op de maandag na het weekend.

Wat kost een SEPA betaling of incasso?

     
Bij een zakelijke rekening kunnen er transactiekosten voor betalingen of ontvangst worden berekend. Ook voor SEPA overboekingen. Voor SEPA-incassocontracten worden meestal ook kosten berekend. Check bij uw bank of er kosten zijn.

Wat is SEPA Direct Debit?

     
SEPA Direct Debit is een betaalmethode waarmee ondernemingen eenmalige, doorlopende machtigingen of automatische incasso’s verwerken binnen Europa (tussen landen in het SEPA gebied).

Wat is SEPA Credit Transfer?

     
SEPA Credit Transfer staat gelijk aan de Europese Overschrijving. Het gaat hier om buitenlandse overboekingen of bankoverschrijvingen tussen aangesloten SEPA landen.

Wat is een Incassant ID?

     
Het Incassant-ID (Creditor identifier) is een uniek kenmerk waarmee elk bedrijf of ondernemer, die in het SEPA gebied actief is, opdracht mag geven aan banken om automatisch geld te incasseren van klanten. Deze code is opvraagbaar bij uw bank.
 

Probeer e-Boekhouden.nl nu tijdelijk, gratis en vrijblijvend uit

Wilt u al uw betalingen, voor zowel binnenlandse als buitenlandse transacties goed geregeld hebben? Probeer het boekhoud- en factuurprogramma e-Boekhouden.nl gratis uit!


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie