Claim nu
15 maanden gratis

Business Model Canvas

Ben je van plan om te starten met ondernemen? Of groeit jouw onderneming omdat je bijvoorbeeld een nieuw product hebt ontwikkeld? Dan is het maken van ondernemersplannen ontzettend belangrijk. Het Business Model Canvas (BMC) biedt hierin een uitstekende oplossing. Je werkt op één vel papier alle negen bouwstenen van je onderneming uit. De bouwstenen vormen als het ware het beknopte ondernemingsplan waarin ook je inkomsten- en kostenstroom in kaart zijn gebracht. Hoe je het Business Model Canvas invult, leggen wij je graag uit.

De bouwstenen van het Business Model Canvas

Hierna wordt dieper ingegaan op de bouwstenen van het Business Model Canvas.

Aan de slag

Hoe begin je? Zorg voor een groot vel papier waarop je de stappen één voor één invult. Werk eventueel met post-it’s, zodat je de ideeën altijd nog kunt aanpassen. Bijvoorbeeld wanneer je met je bedrijf gaat groeien. Denk goed na bij elke stap en betrek eventueel collega’s of partners bij het invullen van het Business Model Canvas. Wij lopen stap voor stap de bouwstenen met je door, zodat je daarna direct zelf aan de slag kunt!

Bouwsteen 1: wie is je klant

Bij de eerste stap denk je na over je klant. Want, wie is dat? Beslis welke groep(en) klanten je koppelt aan jouw bedrijf en welke niet. Omschrijf ze en beschrijf wat de klantwensen zijn. Iedere groep klanten heeft namelijk een andere wensenlijst. Hoe meer je daarover weet, hoe beter je de klant helpt.

Bouwsteen 2: waarom kiest een klant voor jou?

Waarom koopt een klant bij jou en gaat hij niet naar de concurrent? Denk hier eens over na of vraag het eens aan je klanten.

Bouwsteen 3: hoe is je relatie met de klant?

Omschrijf bij stap drie de relatie met je klant(en). Komt de klant elke week bij je in de winkel of gaat hij zo nu en dan ook naar de concurrent?

Bouwsteen 4: welke kanalen gebruik je?

Via welke kanalen heb je contact met je klanten? Dat kan bijvoorbeeld via je webshop of winkel zijn, maar ook via een beurs of vertegenwoordiger. Het is slim om eens aan je klant te vragen welk kanaal zij het meest gebruiken. Denk vervolgens ook goed na over jouw strategie op marketinggebied. Via welke kanalen communiceer je met jouw klanten. Dit kan zowel off- als online zijn.

Bouwsteen 5: inkomstenstroom

Bij stap vijf breng je je gehele verdienmodel in kaart. Met andere woorden: hoeveel klanten, omzet en winst heb je nodig om bestaansrecht te hebben. Stel hierbij ook de tarieven vast.

Bouwsteen 6: welke bedrijfsmiddelen gebruik je?

Welke middelen maar ook mensen heb je allemaal nodig om je bedrijf te laten draaien? Denk hierbij aan financiële middelen, apparatuur, maar ook de kennis die je medewerkers hebben. Wat en wie jij allemaal nodig hebt, hangt natuurlijk voor een groot deel af van het type bedrijf dat je hebt.

Bouwsteen 7: welke kernactiviteiten heeft jouw bedrijf?

Onder dit kopje schrijf je op welke manier jij waarde toevoegt aan je bedrijf. Daarnaast maak je ook duidelijk hoe je dat doet. Bijvoorbeeld door nieuwe klanten te werven.

Bouwsteen 8: welke partners heb je nodig?

Bepaal hier de partners die je nodig hebt in jouw bedrijf. Samen met deze partners houd je jouw bedrijf draaiende en voeg je waarde toe voor de klanten. Wie heb je nodig en op welke manier wil je ze inzetten in jouw bedrijf?

Bouwsteen 9: wat heb je financieel nodig?

Zorg dat je alle kosten van je onderneming op papier zet. Denk hierbij aan de kosten voor een pand, kosten voor werknemers en inkoopkosten. Kom er op die manier achter of je ergens op kunt besparen of juist ergens in moet investeren. Misschien verdien je in bepaalde klantgroepen wel heel weinig geld. Denk dan nog eens na over je klantgroepen.

Tot slot

Zijn alle stappen van het model doorlopen, dan heb je een goed beeld van je bedrijf. Het plan is een mooie manier om concretere ideeën uit te zetten. Vul het canvas model over een tijdje nog eens in en zie wat er veranderd is binnen je bedrijf. Veel succes!

Lees meer over een bedrijf starten.

e‑Boekhouden.nl is voor startende ondernemers de eerste 15 maanden helemaal gratis! Start direct en probeer het gratis en vrijblijvend uit.

 

Claim nu
15 maanden gratis

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie