Claim nu
15 maanden gratis
Wij bestaan 20 jaar! Lees meer >

Business Model Canvas

Bent u van plan om te starten met ondernemen? Of groeit uw onderneming omdat u bijvoorbeeld een nieuw product heeft ontwikkeld? Dan is het maken van ondernemersplannen ontzettend belangrijk. Het Business Model Canvas (BMC) biedt hierin een uitstekende oplossing. U werkt op één vel papier alle negen bouwstenen van uw onderneming uit. De bouwstenen vormen als het ware het beknopte ondernemingsplan waarin ook uw inkomsten- en kostenstroom in kaart zijn gebracht. Hoe u het Business Model Canvas invult, leggen wij u graag uit.

De bouwstenen van het Business Model Canvas

Hierna wordt dieper ingegaan op de bouwstenen van het Business Model Canvas.

Aan de slag

Hoe begint u? Zorg voor een groot vel papier waarop u de stappen één voor één invult. Werk eventueel met post-it’s, zodat u de ideeën altijd nog kunt aanpassen. Bijvoorbeeld wanneer u met uw bedrijf gaat groeien. Denk goed na bij elke stap en betrek eventueel collega’s of partners bij het invullen van het Business Model Canvas. Wij lopen stap voor stap de bouwstenen met u door, zodat u daarna direct zelf aan de slag kunt!

Bouwsteen 1: wie is uw klant

Bij de eerste stap denkt u na over uw klant. Want, wie is dat? Beslis welke groep(en) klanten u koppelt aan uw bedrijf en welke niet. Omschrijf ze en beschrijf wat de klantwensen zijn. Iedere groep klanten heeft namelijk een andere wensenlijst. Hoe meer u daarover weet, hoe beter u de klant helpt.

Bouwsteen 2: waarom kiest een klant voor u?

Waarom koopt een klant bij u en gaat hij niet naar de concurrent? Denk hier eens over na of vraag het eens aan uw klanten.

Bouwsteen 3: hoe is uw relatie met de klant?

Omschrijf bij stap drie de relatie met uw klant(en). Komt de klant elke week bij u in de winkel of gaat hij zo nu en dan ook naar de concurrent?

Bouwsteen 4: welke kanalen gebruikt u?

Via welke kanalen heeft u contact met uw klanten? Dat kan bijvoorbeeld via uw webshop of winkel zijn, maar ook via een beurs of vertegenwoordiger. Het is slim om eens aan uw klant te vragen welk kanaal zij het meest gebruiken. Denk vervolgens ook goed na over uw strategie op marketinggebied. Via welke kanalen communiceert u met uw klanten. Dit kan zowel off- als online zijn.

Bouwsteen 5: inkomstenstroom

Bij stap vijf brengt u uw gehele verdienmodel in kaart. Met andere woorden: hoeveel klanten, omzet en winst heeft u nodig om bestaansrecht te hebben. Stel hierbij ook de tarieven vast.

Bouwsteen 6: welke bedrijfsmiddelen gebruikt u?

Welke middelen maar ook mensen heeft u allemaal nodig om uw bedrijf te laten draaien? Denk hierbij aan financiële middelen, apparatuur, maar ook de kennis die uw medewerkers hebben. Wat en wie u allemaal nodig heeft, hangt natuurlijk voor een groot deel af van het type bedrijf dat u heeft.

Bouwsteen 7: welke kernactiviteiten heeft uw bedrijf?

Onder dit kopje schrijft u op welke manier u waarde toevoegt aan uw bedrijf. Daarnaast maakt u ook duidelijk hoe u dat doet. Bijvoorbeeld door nieuwe klanten te werven.

Bouwsteen 8: welke partners heeft u nodig?

Bepaal hier de partners die u nodig heeft in uw bedrijf. Samen met deze partners houdt u uw bedrijf draaiende en voegt u waarde toe voor de klanten. Wie heeft u nodig en op welke manier wilt u ze inzetten in uw bedrijf?

Bouwsteen 9: wat heeft u financieel nodig?

Zorg dat u alle kosten van uw onderneming op papier zet. Denk hierbij aan de kosten voor een pand, kosten voor werknemers en inkoopkosten. Kom er op die manier achter of u ergens op kunt besparen of juist ergens in moet investeren. Misschien verdient u in bepaalde klantgroepen wel heel weinig geld. Denk dan nog eens na over uw klantgroepen.

Tot slot

Zijn alle stappen van het model doorlopen, dan heeft u een goed beeld van uw bedrijf. Het plan is een mooie manier om concretere ideeën uit te zetten. Vul het canvas model over een tijdje nog eens in en zie wat er veranderd is binnen uw bedrijf. Veel succes!

Lees meer over een bedrijf starten.

e-Boekhouden.nl is voor startende ondernemers de eerste 15 maanden helemaal gratis! Start direct en probeer het gratis en vrijblijvend uit.

 

Claim nu
15 maanden gratis

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie