Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Home > Belastingdienst > Nieuw btw-nummer

Nieuw btw-nummer voor zzp’ers / eenmanszaken

In 2020 heeft de Belastingdienst een nieuw btw-nummer in het leven geroepen voor eenmanszaken en zzp’ers. Als zzp’er zult u dit ongetwijfeld gemerkt hebben. Maar is er echt iets veranderd en waar moet u op letten bij het gebruik ervan? We leggen het in dit artikel allemaal kort eventjes voor u uit.

Sinds 2020 gebruikt u het btw identificatienummer (btw id)

Als u in 2020 al een eigen eenmanszaak had of als zzp’er actief was, dan heeft u in dat jaar van de Belastingdienst automatisch bericht gekregen over het nieuwe btw-nummer voor uw onderneming. De reden voor het introduceren van dit nieuwe btw-nummer heeft te maken gehad met de fraudegevoeligheid van het ‘oude btw-nummer’. Dit btw-nummer was namelijk opgebouwd uit de 9 cijfers van uw eigen BSN-nummer, gevolgd door de letter B en een controlegetal van 2 cijfers. Het oude btw-nummer zag er als volgt uit: NL123456789B01. Uit dit nummer is uw BSN eenvoudig af te leiden en te hergebruiken door criminelen, wat uw privacy natuurlijk niet ten goede komt. Gelukkig heeft de Belastingdienst hiervoor het btw-identificatienummer in het leven geroepen.

Nieuw-btw-nummer-voor-zzp’ers-en-eenmanszaken

Waarom een nieuw btw-nummer voor zzp’ers?

Sinds de invoering van de AVG, maar eigenlijk natuurlijk al veel langer natuurlijk, is het publiekelijk communiceren van uw BSN nummer heel erg verstandig. De grootste reden is om de risico’s op fraude te verkleinen en uw privacy beter te beschermen.

Het nieuwe btw-nummer is dus een compleet nieuw én uniek nummer. In de volksmond wordt het nog altijd het btw-nummer genoemd, maar de Belastingdienst heeft dit nummer het Btw-identificatienummer genoemd. Het ‘oude btw-nummer, dus mét BSN er in verwerkt, wordt momenteel ook nog gewoon gebruikt, bij communicatie met de fiscus. Goed in de gaten houden dus wat het verschil is tussen de verschillende termen en wanneer u welke gebruikt.

Nieuwe btw-nummer verwerken in boekhoudprogramma

In ons boekhoudprogramma ontstaat er geen onduidelijkheid over het nieuwe btw-nummer. U voert eenmalig uw bedrijfsgegevens in en onze software zorgt er voor dat het nieuwe btw-nummer op de juiste plekken verschijnt en t.b.v. het contact met de Belastingdienst nog uw oude nummer meeneemt. Gebruikt u nog geen online boekhoudprogramma waarmee u uw belastingzaken eenvoudig regelt? Probeer e-Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit!


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

Als u goed heeft opgelet, dan heeft u gemerkt dat uw organisatie vanaf 2020 dus twee btw-nummers heeft. Deze heeft u ook allebei nog nodig. Waarom dat zo is, leest u hieronder.

Btw-identificatienummer - Btw-idBtw-identificatienummer

De Belastingdienst heeft eenmanszaken een btw-identificatienummer toegekend. Dit nummer bestaat uit willekeurige cijfers en er is een stuk veiliger dan het oude btw-nummer voor eenmanszaken. Vanaf 1 januari 2020 bent u verplicht dit btw-identificatienummer te vermelden op uw facturen en uw website.

  • Naam: Btw-id
  • Officiële naam: Btw-identificatienummer
  • Internationale naam: EORI-nummer
  • Andere namen: ‘nieuwe btw-nummer’
  • Tekens: Landcode ‘NL’, gevolgd door 9 cijfers, afgesloten door een code met de letter B en twee cijfers.
  • Doel: unieke code, bedoeld om uw bedrijf te identificeren als btw-plichtig
  • Te gebruiken op: facturen, briefpapier, uw website en overige communicatiemiddelen
  • Bent u startende ondernemer? Dan ontvangt u bij de KvK-inschrijving het nieuwe btw-nummer.

BOmzetbelastingnummer - Ob-nummerOmzetbelastingnummer

Doet u zaken met de Belastingdienst? Gebruik dan uw omzetbelastingnummer (voorheen btw-nummer).

 

 

  • Naam: Ob-nummer
  • Officiële naam: Omzetbelastingnummer
  • Andere namen: ‘oude btw-nummer’
  • Tekens: Bij een eenmanszaak: De Landcode ‘NL’, uw BSN-nummer, aangevuld met de letter B en twee controlegetallen. Bij andere rechtsvormen wordt het RSIN (fiscaal nummer) gebruikt in plaats van de BSN. Bijvoorbeeld: NL123456789B01.
  • Doel: de oude code blijft nog actief in gebruik om met overheidsinstanties te communiceren. In de toekomst zal dit nummer vermoedelijk gaan vervallen, zodra er diverse aanpassingen zijn gedaan in overheidssystemen.
  • Te gebruiken: voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte.

Het omzetbelastingnummer gebruikt u dus niet publiekelijk. Het btw-identificatienummer kunt u zonder zorgen communiceren naar uw klanten. Doet u zaken met het buitenland, dan moet u ook btw-identificatienummer van afnemers kunnen controleren. In bepaalde gevallen kunt u de btw verleggen naar uw klanten.

Controle btw-nummer

Het controleren van buitenlandse btw-nummers kunt u op de website van de Europese Commissie.

Nieuwe btw-nummer op uw facturen én website

Eenmanszaken in Nederland moeten het btw-identificatienummer op hun facturen en website vermelden. Ook moeten zij hun (EU) leveranciers tijdig op de hoogte te stellen van het nieuwe btw-identificatienummer. Dit is erg belangrijk omdat het ‘oude btw-nummer’ niet meer geldig is vanaf 1 januari 2020.

Btw-nummers verwerken in ons boekhoudprogramma

In deze paragraaf leest u hoe u de btw-nummers in e-Boekhouden.nl verwerkt. Het is hierbij belangrijk of u eigenaar bent van een eenmanszaak of een andere rechtsvorm.

Nieuw btw-nummer verwerken in boekhoudprogramma

Btw-id

Heeft u een eenmanszaak? Dan gebruikt u het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) vanaf 1 januari 2020 bij al uw contacten met klanten of leveranciers. Vermeld het op uw facturen en website.

Omzetbelastingnummer

Uw eerdere btw-nummer noemen we voortaan het omzetbelastingnummer. Dit nummer blijft u gebruiken bij contact met de Belastingdienst.

Heeft u geen eenmanszaak? Dan is er voor u bijna niets veranderd.

Btw-id

Uw btw-id komt overeen met uw ob-nummer, daarom is het in principe niet nodig dit nummer in e-Boekhouden.nl te verwerken.

Omzetbelastingnummer

Uw eerdere btw-nummer noemt de Belastingdienst voortaan het omzetbelastingnummer (ob-nummer). U gebruikt dit nummer zoals u gewend bent – alleen de naam is veranderd.

Let op! Doet u zaken met een eenmanszaak in Nederland? Die hebben vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Zorg dat u weet welk nummer dat is. U heeft het bijvoorbeeld nodig als u de btw verlegt naar een andere ondernemer in Nederland.


Veelgestelde vragen  
 

Wat is het nieuwe btw-nummer?

     
Het btw-nummer heet tegenwoordig btw-identificatienummer, ofwel de btw-id. Het btw-id vermeld u op alle facturen, website en andere communicatiemiddelen. Het btw-identificatienummer is bedoeld om uw bedrijf te identificeren als btw-plichtig.

Waar vindt u het nieuwe btw-nummer?

     
Als startende ondernemer ontvangt u na inschrijving bij de KvK twee brieven, binnen twee weken. De ene brief met uw btw-identificatienummer, de andere met het omzetbelastingnummer. Bent u het nieuwe btw-identificatie kwijt of vergeten? Bel dan even naar de BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis).

Waarom zijn er voor eenmanszaken twee btw-nummers nodig?

     
Het oude btw-nummer voor zzp’ers en eenmanszaken was fraudegevoelig, omdat hierin het BSN was verwerkt. De privacy van ondernemers is met de introductie van het nieuwe btw-nummer (het btw-identificatienummer) gewaarborgd en niet langer een prooi voor criminelen. Omdat de systemen van de Belastingdienst nog niet zijn aangepast op het nieuwe btw-identificatienummer, wordt het oude btw-nummer nog steeds gebruikt bij communicatie met de Belastingdienst. Bij deze communicatie is uw nummer voor buitenstaanders natuurlijk niet zichtbaar.
 

Probeer e-Boekhouden.nl nu tijdelijk, gratis en vrijblijvend uit

Wilt u direct ons boekhoudprogramma uitproberen? Probeer e-Boekhouden.nl gratis én vrijblijvend uit.


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie