Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Crediteuren

Als (beginnend) ondernemer moet u van heel wat zaken kaas hebben gegeten, zo ook van de boekhouding. Financiële termen, zoals crediteuren en debiteuren, vliegen u om de oren. Wat zijn crediteuren? Wat is het verschil tussen crediteuren en debiteuren en wat houdt een crediteurenadministratie in? Wij leggen het u graag uit.

Wat is een crediteur?

U bent de term crediteur vast al eens tegengekomen. Maar wat is een crediteur precies? Een crediteur is een persoon die u nog moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan uw leverancier. Crediteuren zijn de afzenders van de facturen die u ontvangt en moet betalen.  

Het verschil tussen crediteuren en debiteuren

Wat crediteuren zijn is nu helder, maar samen met het begrip debiteuren wordt het weer een verwarrend verhaal. Wat is het verschil tussen crediteuren en debiteuren? Een debiteur is het tegenovergestelde van een crediteur. Een debiteur is iemand van wie u nog geld krijgt.

  • Crediteuren zijn de personen van wie u facturen ontvangt en die u moet betalen.
  • Debiteuren zijn de personen naar wie u facturen stuurt en waarvan u nog geld moet krijgen.

Crediteuren ezelsbruggetje

Een handig ezelsbruggetje om het verschil tussen crediteuren en debiteuren te kunnen onthouden is de volgende zin:

Debiteuren is dokken, crediteuren is cashen.

Uitlegvideo crediteuren/debiteuren

 

Crediteurenadministratie

Alle werkzaamheden die horen bij het crediteurenbeheer voert u uit in de crediteurenadministratie.

De crediteurenadministratie is uit meerdere onderdelen opgebouwd. De factuur is het belangrijkste component. Deze is belangrijk om duidelijk inzichtelijk te maken om welk bedrag het gaat, waarvoor de kosten zijn gemaakt (dienst/product) en wanneer er betaald moet worden.

Crediteurenbestand

In een crediteurenbestand vindt u alle gegevens van alle crediteuren bij elkaar. In dit overzicht vind u alle crediteuren eenvoudig terug en bovendien ook alle bijbehorende facturen.

Crediteurennummer

In geautomatiseerde administraties krijgen alle crediteuren een crediteurennummer. Crediteuren hebben vaak een unieke codering bestaande uit een combinatie van letters en cijfers.

U kunt deze codering naar eigen wens bedenken en invullen. Wanneer ze geen uniek nummer hebben dan worden ze meestal aan een algemene letter gekoppeld. De crediteur wordt dan geplaatst onder een van de letters A-Z uit het alfabet. Het meest logische is dan de eerste letter waar de naam van de onderneming mee begint.

Crediteurenkaart

De stamgegevens van crediteuren worden bewaard op de crediteurenkaart. U kunt ervoor kiezen om specifieke overzichten te maken aan de hand van de stamgegevens van een crediteurenkaart. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mutaties van een boekjaar en beginbalansboeking.

Betalingstermijnen

Veel ondernemingen werken met standaard betalingstermijnen. De betalingstermijn is over het algemeen per ommegaande of binnen 14 dagen. Uitzonderingen zijn betaaltermijnen van 30, 60 en 90 dagen. Deze uitzonderingen zijn vaak aan de orde bij lang lopende projecten zoals die van bouwbedrijven en de overheid.

Een te lange betaaltermijn kan de liquiditeit van een onderneming negatief beïnvloeden. Omdat er te veel uitstaande facturen openstaan, krijgt de ondernemer dan zelf moeite met het betalen van zijn eigen rekeningen.

Houd er daarom altijd rekening mee dat er een lange periode zit tussen het moment dat u uw producten inkoopt en dient te betalen, tot het moment dat u het geld van uw klant ontvangt.

Het niet op tijd betalen kan de relatie met leveranciers beschadigen. Het ideale moment van betalen is daarom exact op de vervaldatum.

In ons online boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl kunt u direct een overzicht van alle openstaande posten inzien. Dit maakt het uitvoeren van uw crediteurenadministratie erg eenvoudig.

Betalingskorting

Er zijn ook bedrijven die een betalingskorting aanbieden wanneer u snel betaalt. Dit kan interessant zijn als u over voldoende cashflow beschikt om inkoopfacturen eerder te betalen. U koopt uw producten en/of diensten dan goedkoper in en uw leverancier krijgt sneller betaald.

 

Hulp bij het registreren en factureren van crediteuren

 

Boekhoudprogramma

Gebruik de crediteurenmodule van e-Boekhouden.nl, zodat u eenvoudig uw crediteuren beheert en factureert.

De crediteurenadministratie is een overzicht van openstaande rekeningen en betaalde rekeningen. Met een boekhoudprogramma, zoals e-Boekhouden.nl, ziet u in één oogopslag welke rekeningen nog openstaan en hoeveel dagen u nog heeft om deze rekening te betalen. Zo wordt u niet ineens verrast door een hoge rekening die u even was vergeten. Probeer e-Boekhouden.nl gratis en vrijblijvend uit.

"Met e-Boekhouden.nl beheerd u alle crediteuren automatisch in uw boekhouding"


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

9 tips voor een betere crediteurenadministratie

U of uw administratief medewerker is verantwoordelijkheid voor het voorbereiden, verwerken en registreren van de binnenkomende facturen. Daarbij horen handelingen zoals het verwerken van betaalopdrachten, invoeren inkoopfacturen, kas- en bankafschriften.

Tips om de werkzaamheden van de crediteurenadministratie te verbeteren:

  • Bereid de taken voor door alle documenten systematisch geordend te verzamelen.
  • Bewaken van de voortgang van het betalingsproces en waarborg de liquiditeitspositie van uw onderneming.
  • Maak betaaloverzichten en controleer deze dubbel.
  • Maak periodieke financiële rapportages die meer inzicht geven in uw crediteurenadministratie.
  • Verwerk gegevens in de grootboek- en kostenplaatsadministratie.
  • Signaleer naderende betalingstermijnen.
  • Onderhoud de contacten met leveranciers.
  • Regelmatig opschonen van de crediteurenlijsten.
  • Stel betalingsvoorstellen op wanneer nodig.

Extra tip:

De meest voorkomende oorzaak van kasverschil zijn betalingen die uitgevoerd worden door crediteuren die met contant geld afrekenen.

crediteuren

Schuldeiser

Een schuldeiser (accipiens) verschilt van een crediteur, omdat een crediteur in de meeste gevallen zijn rekening betaald krijgt. Pas als de rekening niet betaald wordt door de crediteur, verandert deze in schuldeiser (insolvent).

Het Nederlands recht kent bij een faillissement een volgorde van schuldeisers.

Schuldenaar

Een schuldenaar is een persoon of bedrijf die geld verschuldigd is. De schuldenaar is degene die de schuld bezit, hij is dus degene die moet betalen aan de schuldeiser.

De schuld komt voort uit een verplichting die deze is aangegaan. Het is de persoon die geld verschuldigd is (vanwege een overeenkomst; geleverde diensten en/of producten) aan een schuldeiser.

Een dubieuze debiteur is een persoon of bedrijf waarvan u verwacht dat deze zijn schuld aan uw onderneming niet zal betalen.

Preferente crediteuren

Preferente crediteuren zijn schuldeisers die een voorrecht hebben op alle of bepaalde goederen bij een faillissement.

Concurrente crediteuren

Concurrente schuldeisers zijn de normale crediteuren die bij het faillissement van een debiteur pas worden uitbetaald na de preferente schuldeisers. Concurrente schuldeiseres hebben geen voorrangspositie of zekerheden.

Crediteurencommissie

Bij een zakelijk faillissement wordt het vermogen van de failliete onderneming verdeeld onder de schuldeisers.

Om de positie van de gezamenlijke schuldeisers te versterken kan er een crediteurencommissie opgericht worden.

 


Veelgestelde vragen  
 

Wanneer kunnen crediteuren exclusief btw betalen?

     
Als u diensten en/of goederen verkoopt aan bedrijven met een geldig btw-nummer binnen de Europese Unie, hoeft u geen btw in rekening te brengen.

Hoe lang moeten inkoopfacturen crediteuren bewaard worden?

     
De Belastingdienst heeft bepaald dat u een bewaarplicht van 7 jaar voor uw crediteurenadministratie moet hanteren.

Waar staan crediteuren op de balans?

     
Crediteuren staan aan de rechterkant (creditzijde) van de balans omdat daar alle schulden vermeld staan. Een andere naam voor leveranciers is dan ook crediteuren.
 

Probeer de crediteurenadministratie app & software nu gratis uit

Wilt u ook gemakkelijk uw crediteuren registreren en direct factureren vanuit uw boekhouding? Maak dan gebruik van de urenregistratiemodule van e-Boekhouden.nl.

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer u korter dan 15 maanden geleden met uw bedrijf gestart bent, dan is e-Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van uw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. U kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie