Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Kalender
Start in april en boekhoud de rest van dit jaar met 50% korting op alle pakketten. Bekijk hier!
Start in april: 50% korting op alle pakketten!
Creditnota

Creditnota

Omdat je onderneming diensten en/of producten inkoopt en verkoopt, heb je bij het betalen hiervan te maken met inkomende en uitgaande facturen. Het kan voorkomen dat een van deze facturen niet correct is en op dat moment kun je als oplossing een creditnota ontvangen of versturen.


Want zodra een factuur eenmaal verstuurd is, mag je deze achteraf niet meer wijzigen. Ook is wijzigen op verzoek van jouw klant niet mogelijk, dit is niet toegestaan door de Belastingdienst.

Wat is een creditnota?

De betekenis van een creditnota (ook wel creditfactuur genoemd), is een factuur waarmee je een eerder gestuurde verkoopfactuur kunt herstellen. Met dit document kan jouw onderneming het factuurbedrag van een verkoopfactuur uit het verleden crediteren.

Zo kun je bijvoorbeeld fouten corrigeren door deze te compenseren met een negatief factuurbedrag en het totaalbedrag verlagen of kwijtschelden. Het bedrag dat je onderneming eerder in rekening heeft gebracht bij je klant kun je op deze manier aanpassen. Jouw onderneming krijgt door het versturen van een creditnota een betalingsverplichting aan jouw klant.

Creditnota

Een creditnota is dus een factuur waarmee je een factuurbedrag kwijtscheldt. Omdat het bedrag negatief is, staat er een minteken voor het factuurbedrag. Hiermee leg je de kwijtschelding vast op papier, jouw klant hoeft dit bedrag dus niet meer te betalen.

Wanneer jouw klant de factuur al betaald heeft, dan moet jouw onderneming het kwijtgescholden factuurbedrag weer terug betalen. Dit gebeurt na het versturen van de creditfactuur. Een andere manier van terugbetalen is om het creditbedrag als tegoed te bewaren voor een toekomstige aankoop.

Het verschil tussen een creditnota en een factuur

Het verschil is dat er op de creditnota een negatief (te ontvangen) bedrag staat vermeld en op een factuur een positief (te betalen) bedrag.

Een creditnota verwijst naar de originele factuur door het vermelden van het opeenvolgend factuurnummer van de laatst verzonden factuur. Het tegenovergestelde van een creditnota is dus een debetnota. Voor het opstellen van een creditnota gelden dezelfde eisen als voor een factuur.

Oorzaken van foutieve facturen

Voorbeelden van oorzaken die leidden tot een foutieve verkoopfactuur:

  • Verkeerde eenheidsprijs berekend.
  • Niet correct aantal gewerkte uren vermeld.
  • Verkeerde datum genoteerd.
  • Geretourneerde producten ontvangen.
  • Werkzaamheden niet goed uitgevoerd.
  • Beschadigde producten geleverd.
  • Retour ontvangst van gefactureerde statiegeld verpakkingen zoals pallets (excl. btw).
  • Betalingskorting vanwege vervroegde betaling (excl. btw).
  • Verkeerd geleverde producten.
  • Onvoldoende geleverde producten.

Je kunt als ondernemer zelfstandig beslissen of je in de creditnota een kleine of grote wijziging aanbrengt op het oorspronkelijke factuurbedrag. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor gedeeltelijke of volledige kwijtschelding van het factuurbedrag.

 

Hulp bij het maken van creditnota's

Creditnota

Gebruik de administratiesoftware van e‑Boekhouden.nl om facturen eenvoudig te crediteren en om te zetten naar creditnota's.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

Creditnota maken

Jij of een van jouw financieel medewerkers van jouw onderneming heeft dus een fout gemaakt op een factuur en wenst deze te herstellen. Je herstelt dit door een creditnota op te stellen en het eerder vermelde factuurbedrag te verrekenen.

In dat geval stuur je jouw klant een creditnota, ook wel creditfactuur genoemd. Met deze creditnota geef je aan dat jouw klant de eerder ontvangen factuur niet of niet volledig hoeft te betalen.

Hoe maak je een creditnota?

Je kunt de originele factuur bijvoorbeeld volledig ongedaan maken door het hele factuurbedrag te crediteren met een creditnota. Daarna kun je eventueel wanneer je wilt een nieuwe factuur maken en verzenden naar jouw klant.

Zelf een creditnota maken is niet moeilijk. Voorbeeld:

  • Stap 1: verwijs naar de eerder verzonden factuur door het factuurnummer te vermelden.
  • Stap 2: vermeld een negatief factuurbedrag (minteken voor het bedrag) op de factuurregels.
  • Stap 3: bij de factuuromschrijving geef je de reden aan voor het versturen van de creditnota.
  • Stap 4: vervang het woord ‘Factuur’ op de creditnota door ‘Creditfactuur’.

De originele factuur vormt samen met de creditnota de uiteindelijke nieuwe factuur.

Creditnota voorbeeld

Hoe ziet een creditnota er uit en waar moet deze aan voldoen?

Een creditnota moet aan dezelfde factuureisen voldoen als een gewone factuur, daarom ziet deze er in principe hetzelfde uit als een gewone factuur.

Het grootste verschil is dat het bedrag op een creditnota negatief is. Ook staat er bovenaan het document vermeld dat het om een creditfactuur gaat i.p.v. een normale verkoopfactuur.

Deze gegevens kunt u op de creditnota vermelden:

  • Het btw-identificatienummer van uw onderneming.
  • Het KvK-nummer van uw onderneming.
  • De factuurdatum.
  • Het factuurnummer.
  • De datum van levering opdracht diensten en/of producten.
  • De naam en het adres van uw onderneming.
  • De N.A.W. gegevens van uw klant.
  • De goederen en/of diensten die u levert.
  • De hoeveelheid goederen of uren u in rekening brengt.
  • Totaalbedrag inclusief en exclusief b.t.w.
  • Het btw-bedrag.

Bekijk hier een voorbeeld van een creditnota van e‑Boekhouden.nl

Voorbeeld Creditnota

Nummering

Iedere creditnota krijgt automatisch een oplopend uniek nummer toegekend en volgt deze van de facturen. Het is niet toegestaan om een factuur te verwijderen uit je administratie omdat daarna de opeenvolgende nummering niet meer correct is. Factuurnummers moeten elkaar altijd opvolgen, oplopend van klein naar groot.

Er wordt dus geen unieke nummering voor creditnota’s gehanteerd.

Verzend op eenvoudige wijze creditnota's naar je klanten

Creëer en verzend eenvoudig gepersonaliseerde en professionele creditnota’s naar je klanten via ons online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl.

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer je korter dan 15 maanden geleden met je bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van uw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.

Meld u nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Veelgestelde vragen

Wat is crediteren?

De betekenis van crediteren is het opstellen van een creditnota om een eerder in rekening gebracht bedrag op een factuur in mindering te brengen.

Hoe kun je een creditnota inboeken?

Wanneer je een creditnota heeft ontvangen, kun je hier voor een nieuwe mutatie vastleggen in het inkoopboek.

Is een creditnota verplicht?

Ja, het is verplicht om een creditnota te versturen, want wanneer je deze niet verstuurt klopt je administratie niet meer. Door middel van de creditfactuur wordt het omzet- en btw-bedrag in de administratie van je onderneming weer correct. Ook vallen creditnota’s onder de bewaarplicht die gesteld is door de Belastingdienst.

Wat moet je doen met een creditnota?

Het is belangrijk om de creditnota in je boekhouding te archiveren. Mogelijk krijg je geld terug van de onderneming die hem naar jou verzonden heeft of je krijgt korting op een nieuwe (correcte) factuur. In dat laatste geval kun je de bedragen van elkaar aftrekken en hoef je alleen nog het verschuldigde bedrag over te maken. Je kunt bij de overboeking het factuurnummer vermelden en bij de omschrijving toevoegen; “minus creditnota nummer”.

Nog hulp nodig?

Stel je vraag aan Thom en zijn collega's. Ze staan je graag te woord.