Gratis uitproberenZonder verplichtingen
Wij bestaan 20 jaar. Ontdek ons verhaal >

Current ratio

Om jouw onderneming draaiende te houden en openstaande facturen te kunnen voldoen, moet je genoeg geld op je rekening hebben. Door regelmatig je current ratio te berekenen, houd je in de gaten of je de rekeningen nog wel kunt betalen (liquiditeit). Hiermee voorkom je als ondernemer onaangename financiële verrassingen.

Current ratio

Wat is de current ratio?

De current ratio is de verhouding tussen vlottende activa + liquide middelen en het kort vreemd vermogen en bepaalt in hoeverre je onderneming de lopende rekeningen kan betalen (liquiditeit).

Voorbeelden van vlottende activa (VLA):

  • productvoorraad
  • debiteuren (geld dat je nog moet krijgen)

Voorbeelden van liquide middelen (LA):

  • geld op de bank
  • contant geld

Voorbeelden van kort vreemd vermogen (KVV):

  • bankschulden
  • openstaande facturen bij leveranciers
  • te betalen belastingen
  • huur en energiekosten

Hoe wordt de current ratio berekend?

De current ratio wordt berekend aan de hand van de bedrijfsbalans; de uitkomst kan dan ook per dag verschillen. Iedere dag kunnen er bij- of afschrijvingen worden gedaan. Het is belangrijk om de current ratio op verschillende momenten te bereken om de werkelijke liquiditeit van de onderneming te kunnen bepalen.

Current ratio formule

Vlottende activa (VLA) + liquide middelen (LA) / kort vreemd vermogen (KVV)

 

Hulp bij het berekenen van de current ratio

 

Boekhoudprogramma

De current ratio is eenvoudig te berekenen door gebruik te maken van ons boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

Het verschil tussen de current ratio en de quick ratio

De liquiditeit van jouw onderneming kan op verschillende manieren worden berekend. Je kunt hiervoor ook de quick ratio gebruiken, maar wat is het verschil?

Quick ratio

De quick ratio laat zien in hoeverre schulden snel afgelost kunnen worden. Bij het berekenen van de quick ratio wordt jouw voorraad niet meegeteld. Voorraden kunnen namelijk een grote waarde hebben, maar deze kunnen niet direct gebruikt worden om een openstaande rekening te betalen. Bij het berekenen van de quick ratio wordt daarom gekeken naar het geld dat direct beschikbaar is om een rekening te betalen.  

Normen

Over het algemeen geldt: hoe hoger de current ratio, hoe beter. Stel dat de current ratio lager is dan 1, dan heb je meer schulden dan voorraad en/of geld. Je streeft dus altijd naar een current ratio die hoger is dan 1. Met een current ratio hoger dan 2 zit je zeker veilig, want er wordt vaak een ratio van 1,5 geadviseerd.

Maar dat betekent niet dat een current ratio van 2 altijd gezond is voor een bedrijf. Zo’n hoog current ratio is namelijk niet voor iedere onderneming goed.

Wat betekent het voor jouw onderneming?

Voor jou als ondernemer is het belangrijk om vast te stellen wat in jouw geval nodig is om bijvoorbeeld zonder problemen salarissen, huur, energiekosten en kantoorbenodigdheden te betalen. Red je dit prima met een ratio van 1,3? Dan is het overbodig – en soms zelfs onverstandig - om als ondernemer meer geld in huis te hebben.

Op lange termijn kun je dit teveel aan geld vaak beter gebruiken om te investeren. De current ratio is dan lager, maar de winst op de lange termijn zal hoger zijn. Ook weegt een veilige current ratio van 2 vaak niet op tegen de risico’s die te veel vlottende activa met zich meebrengen.

Een grote voorraad betekent ook hoge opslagkosten. Daarnaast loop je als ondernemer het risico dat producten, zoals kleding, elektronica of andere trendgevoelige producten, na een tijdje niet meer verkocht kunnen worden doordat de markt verandert. Een current ratio van 2 suggereert dat er genoeg geld zal binnenkomen om rekeningen te betalen. Maar in werkelijkheid kan een current ratio helemaal niet garanderen dat de voorraad daadwerkelijk verkocht wordt.

Probeer e‑Boekhouden.nl nu tijdelijk, gratis en vrijblijvend uit

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer je korter dan 15 maanden geleden met jouw bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van jouw onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Meer informatie

Actie