Claim nu
15 maanden gratis

Concurrentieanalyse

Van plan om een eigen bedrijf te starten? Dan is het slim om een concurrentieanalyse te maken. Hierdoor krijg je inzicht in de markt en jouw belangrijkste concurrenten. Op basis daarvan kun je beter bepalen wat je gaat doen en bovenal hoe je dat gaat doen. Waarin kun je jezelf onderscheiden, zodat je anders bent?

Wat is een concurrentieanalyse?

Zoals de naam het eigenlijk al zegt is een concurrentieanalyse een onderzoek naar jouw belangrijkste concurrenten. Dat zijn dus concurrenten die vergelijkbare producten of diensten aanbieden.

Waaruit bestaat een concurrentieanalyse?

Met een concurrentieanalyse kijk je naar de volgende punten:

  • Wat maakt jouw bedrijf anders? Waarmee onderscheid je jezelf van de rest?
  • Welke strategieën hebben jouw concurrenten?
  • Welke producten of diensten verkopen jouw concurrenten?
  • Wat zijn de zwakke en de sterke punten van jouw concurrenten?

Beantwoord deze vragen voor iedere concurrent. Hiervoor moet je dus eerst in kaart brengen welke concurrenten je allemaal hebt(stap 1). Het gehele stappenplan hebben wij voor je uitgewerkt.

Concurrentieanalyse

Stap 1. Schrijf alle concurrenten op

Maak een lijstje met alle directe concurrenten die je kunt bedenken. Vervolgens kies je hiervan de belangrijkste uit. Je hoeft ze echt niet allemaal onder de loep te nemen. Als je de grootste concurrenten in ieder geval maar analyseert.

Stap 2. Ga op onderzoek uit

Nu je een lijstje hebt met concurrenten, kun je op onderzoek uit. Gebruik websites, folders, jaarverslagen, social media et cetera om aan je informatie te komen over de volgende punten:

  • Prijzen
  • Promotie
  • Assortiment
  • Service
  • Locatie

Verzamel alles wat je gevonden hebt, want dit heb je in de volgende stappen nodig!

Stap 3. Strategie

Nadat je flink hebt gesnuffeld aan de business van jouw concurrenten, kun je aan de slag met het onderdeel ‘doelstelling en strategie’ van de concurrentieanalyse.

Wat willen je concurrenten op lange termijn bereiken en hoe gaan ze dit doen? Daarnaast kun je de vraag stellen; ‘wat is het onderscheidende vermogen?’. Kom je erachter dat je hetzelfde wil gaan doen als je concurrent, dan is het belangrijk om te bepalen hoe je er dan voor zorgt dat klanten tóch bij jou terechtkomen in plaats van bij je concurrent.

Is het lastig om te achterhalen wat de strategie van je concurrenten is? Jammer, maar helaas!

Stap 4. Assortiment

Wanneer je bijvoorbeeld een fietsenwinkel gaat beginnen, zit er vast al eentje bij jou in de buurt. Toch wil je ervoor zorgen dat je fietsenwinkel winstgevend is. Als je precies hetzelfde gaat aanbieden als de concurrent, zal dit lastig worden. Je gaat daarom bekijken welke soort fietsen je concurrenten verkopen.

  • Fietsenwinkel A verkoopt namelijk geen elektrische fietsen, maar wél gewone fietsen en kinderfietsen van de bekende merken zoals Batavus en Gazelle.
  • Fietsenwinkel B verkoopt voornamelijk wielrenfietsen en mountainbikes.

Je zou er in dit geval voor kunnen kiezen om elektrische fietsen aan te bieden van minder bekende fietsenmerken. Hierdoor heb je een ander assortiment dan de rest en is de kans groter dat je een andere doelgroep aanspreekt. Hiermee voorkom je dat je in dezelfde vijver gaat vissen.

Stap 5. Prijzen

Welke prijzen gebruikt jouw concurrent? Is het goedkoop of juist wat duurder en exclusiever? Wat krijg je voor welke prijs en hoe zit het dan bijvoorbeeld met extra’s? Zijn de klanten bereid om meer te betalen als daar tegenover een goede service staat? Breng de prijzen van je concurrenten in kaart, zodat je daarna je eigen prijzen kunt bepalen.

Stap 6. Service

Nog even terug naar de fietsenwinkel. Meestal wordt de prijs van een fiets door de leverancier bepaald. Hierdoor zullen alle fietsen van hetzelfde merk bij iedere fietsenmaker even duur zijn. Je kunt je daarom moeilijk onderscheiden met de prijs. Maar je kunt wel uitblinken op een andere manier, door bijvoorbeeld een super goede service te verlenen. Bij deze stap analyseer je wat jouw concurrenten op dit vlak doen. Kun je misschien iets anders of iets beters bieden?

Stap 7. Promotie

Promoten jouw concurrenten hun producten of diensten? Of hebben zij in de afgelopen jaren al zoveel naamsbekendheid opgebouwd dat dit niet meer nodig is? Ga na op welke manier zij hun producten of diensten promoten. Zo weet je wat je wel of juist niet moet doen.

Stap 8. Sterke en zwakke punten

Wanneer je weet welke zwakke en sterke punten jouw concurrenten hebben, kun je daar op inspelen. Om dit inzichtelijk te maken, kun je een zogenaamde SWOT-analyse gebruiken.

Stap 9. Conclusies

Nu je alle onderdelen hebt onderzocht, is het tijd om de balans op te maken. Welke concurrent scoort het beste en wie is er achteraf helemaal niet zo’n bedreiging?

Maak een tabel met daarin alle onderdelen die je tijdens dit stappenplan hebt bekeken. Vervolgens geef je, per onderdeel, iedere concurrent een beoordeling. Dit kunnen bijvoorbeeld cijfers zijn of een voldoende, goed of slecht. Als je alle cijfers of plussen en minnen bij elkaar optelt, zie je in één oogopslag wie jouw grootste concurrent is.

De concurrentieanalyse is onderdeel van het stappenplan 'Eigen bedrijf starten'.

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie