Gratis uitproberenZonder verplichtingen

Een btw-nummer aanvragen

In dit artikel beantwoorden we al uw vragen over het btw-nummer. Want wat is nou precies een btw-nummer, waar gebruikt u het voor en hoe ziet zo’n nummer eruit? Dat leest u hier.

Wat is btw?

Als ondernemer verkoopt u producten en/of diensten waarmee u geld verdient, dit is uw omzet. Over deze omzet betaalt u belasting. Die belasting noemen we btw, ook wel belasting over de toegevoegde waarde. Eens per maand, kwartaal of jaar doet u aangifte en betaalt u de btw terug aan de Belastingdienst. De btw die u zelf over de zakelijke kosten (bijvoorbeeld uw ‘inkoop’) betaalt, mag u bij de Belastingdienst aftrekken, die krijgt u weer terug.

Wat is een btw-nummer?

Een btw-nummer, ook wel btw-id voor eenmanszaken genoemd, is een uniek nummer voor uw onderneming. Elke ondernemer, in de Europese Unie die btw-plichtig is, heeft zo’n nummer. Het maakt niet uit welke rechtsvorm uw bedrijf heeft.

Wanneer u een bedrijf start en dit heeft ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, dan ontvangt u eerst van de KVK een KVK-nummer en daarna van de Belastingdienst een btw-nummer. U bent daarna automatisch aangemeld voor de omzetbelasting. De Belastingdienst bericht u over uw eerste btw-aangifte.

Hoe ziet een btw-nummer eruit?

Hoe ziet zo’n btw-nummer er dan uit, zult u denken. Een btw-nummer bestaat uit 14 tekens en is op de volgende manier opgebouwd:

  • Landcode: NL (voor Nederland);
  • 9 willekeurige cijfers;
  • De letter ‘B’;
  • En tot slot, een controlegetal van 2 cijfers.

Een voorbeeld van een btw-nummer kan zijn: NL123456789B00.

Waar gebruikt u een btw-nummer voor?

U gebruikt het btw-nummer op uw communicatiemiddelen naar buiten toe. Bent u bijvoorbeeld ZZP’er en verkoopt u spullen of diensten online, plaats het nummer dan duidelijk op uw website/webshop. Ook is het belangrijk dat u áltijd een btw-nummer noteert op de facturen die u verstuurt. Klanten en leveranciers kunnen op die manier makkelijk controleren of u inderdaad een geldig bedrijf heeft.

Wat is het verschil tussen een btw-nummer en een omzetbelastingnummer?

Bij alle rechtsvormen (behalve de eenmanszaak) verschillen de twee nummers bijna niet van elkaar. Het enige verschil is dat het btw-nummer een landcode ‘NL’ bevat, bij het omzetbelastingnummer is die weggelaten. Eenmanszaken maken in plaats van een btw-nummer gebruik van het btw-id nummer. Bij eenmanszaken was vroeger het BSN (Burgerservicenummer) verwerkt in het btw-nummer en dus erg gevoelig voor fraude. Tegenwoordig is er het btw-id voor eenmanszaken. Dit is een willekeurig nummer, zo is het BSN van de ondernemer niet meer te achterhalen door criminelen.

U gebruikt het btw-nummer voor het contact met uw klanten en op uw communicatiemiddelen. Het omzetbelastingnummer wordt alleen gebruikt voor het contact met de Belastingdienst, bijvoorbeeld bij de btw-aangifte. Andersom staat uw omzetbelastingnummer op de brieven en formulieren die de Belastingdienst naar u stuurt.

Hoe vraagt u een btw-nummer aan?

Zoals net al besproken registreert u uw bedrijf eerst in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Heeft u dat gedaan, dan controleert de Belastingdienst uw inschrijving. Als dat is goedgekeurd, ontvangt u van de Belastingdienst automatisch uw btw-nummer.

Het controleren van een (buitenlands) btw-nummer

Bent u op zoek naar het btw-nummer van een bedrijf in binnen- of buitenland, omdat u er bijvoorbeeld niet zeker van bent dat het bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Neem dan even contact op met het bedrijf zelf, of voer via e-Boekhouden.nl de gratis btw-nummer-controle uit. Het handige hieraan is dat u dit kunt doen voor al uw zakelijke klanten uit alle EU-lidstaten, dus ook de Nederlandse. Nog geen account op e-Boekhouden.nl? Probeer ons boekhoudprogramma gratis en vrijblijvend uit!

Wanneer een nieuw btw-nummer, wanneer een tweede btw-nummer?

Bij de start van een nieuw bedrijf, krijgt u een nieuw btw-nummer. Maar begint u nieuwe activiteiten in uw bestaande organisatie, bijvoorbeeld omdat u maar 1 eenmanszaak kan hebben, dan kunt u een tweede btw-nummer aanvragen. U bent met een tweede btw-nummer wel verplicht een extra aangifte te doen en een aparte administratie bij te houden.

Wat doe ik met mijn btw-nummer als ik stop als ondernemer?

Stel, u stopt met uw bedrijf, wat doet u dan met uw btw-nummer? Wanneer u uw btw-nummer uitschrijft, betekent dit dat u definitief stopt met uw bedrijf. U schrijft uw bedrijf eerst uit bij de Kamer van Koophandel en geeft dit daarna door aan de Belastingdienst. Zo’n uitschrijving kan wel even duren. Hou er rekening mee dat u misschien nog een btw-aangifte moet doen. Denk ook aan het afsluiten van uw administratie.

Zelf aan de slag met uw btw

U bent ondernemer, dus verplicht minstens een keer per jaar uw btw-aangifte te doen. Maak het uzelf zo makkelijk mogelijk, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een online boekhoudprogramma. Een aantal online boekhoudprogramma’s is zelfs partner van de Belastingdienst. Op die manier kunt u heel makkelijk én veilig aangiftes vanuit uw administratie versturen. Bij e-Boekhouden.nl kunt u zelfs uw aangiftes meteen betalen, dankzij de directe koppeling met de Belastingdienst.

Ontdek de mogelijkheden en raak overtuigd! Start direct met uw proefaccount bij e-Boekhouden.nl.