Gratis uitproberenZonder verplichtingen

eHerkenning

Vanaf 2022 is inloggen met DigiD of eHerkenning bij de Belastingdienst verplicht. Dat betekent voor sommige ondernemers een kostbaar en tijdrovend aanvraagproces om de btw-aangifte te gaan versturen, maar niet wanneer je gebruik maakt van e‑Boekhouden.nl.

eHerkenning voor ondernemers

eHerkenning is een manier van inloggen voor ondernemers. Het is een soort DigiD, maar dan voor bedrijven. Een ondernemer moet de btw-aangifte doen, daarom doet iedere ondernemer dus zaken met de Belastingdienst.

Een zzp’er kan zijn aangifte gewoon blijven versturen via zijn DigiD. Daarom heeft een onderneming eHerkenning nodig en geen DigiD. eHerkenning is dus verplicht voor ondernemingen en nodig om veilig in te loggen bij de Belastingdienst.

 

eHerkenning direct geregeld met e‑Boekhouden.nl

Je regelt eHerkenning direct met e‑Boekhouden.nl zonder aanvraag. Wanneer je een account aanmaakt, kun je meteen aan de slag met jouw zakelijke aangiftes.

Een reguliere eHerkenning aanvragen kost tijd en geld. De eHerkenning wordt niet uitgegeven door de overheid zelf, wat bij een DigiD wel het geval is. Deze dient aangevraagd te worden bij een erkende leverancier. Hierdoor worden er verschillende prijzen voor gevraagd, deze lopen op tot wel € 60,- per jaar en het kan weken duren voordat je de herkenning krijgt.

Zoek niet langer naar dure leveranciers, want bij e‑Boekhouden.nl bespaar je deze kosten.

Een goede ondernemer gaat slim om met zijn tijd en geld. Met e‑Boekhouden.nl heb je het eHerkenning probleem niet. Hier verstuur je de btw-beveiligde aangiftes zonder eHerkenning of DigiD. Daarmee bespaar je tijd, geld en krijg je toegang tot nog veel meer extra functies, wel zo handig!

 

Hulp bij het maken van jouw btw-aangifte met eHerkenning

 

Boekhoudprogramma

Gebruik de administratiesoftware van e‑Boekhouden.nl om jouw zakelijke aangiftes eenvoudig te versturen naar de Belastingdienst.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een geauthenticeerd inlogmiddel voor organisaties die gebruik maken van DigiD (Nederlandse overheid), Belastingdienst en enkele andere e-overheidsdiensten.

Zo is het mogelijk om met één authenticatiemethode toegang te krijgen tot veel verschillende e-overheidssites. Met eHerkenning kun je met één geverifieerde account app inloggen bij overheidsdiensten, bedrijven, banken enz.

De voordelen van eHerkenning

Met eHerkenning kun je slechts één digitale identificatie gebruiken in plaats van verschillende identificatiebewijzen. De mogelijkheid is er voor alle bedrijven die dat nodig hebben voor inlogtoepassingen zoals bij het belastingkantoor en/of gemeente). Met eHerkenning bespaar je dus tijd en geld.

Het zorgt er ook voor dat belangrijke documenten, zoals de aangifte van jouw btw, binnen de termijn worden ingediend. Tenslotte zorgt eHerkenning ervoor dat alleen jij vertrouwelijke informatie over jouzelf of jouw bedrijf ontvangt.

eHerkenning aanvragen

eHerkenning is niet de overheid zelf, maar wordt verstrekt door een erkende leveranciers. In het boekhoudprogramma van e‑Boekhouden.nl maak jij als ondernemer gebruik van onze eHerkenning service voor bijvoorbeeld jouw btw-aangifte. Je maakt daar direct gebruik van, zonder extra kosten of een lange wachttijd.

Heb je eHerkenning nodig om online jouw zaken voor jouw onderneming te regelen? Dan is het belangrijk om te bedenken wie binnen jouw bedrijf eHerkenning gebruikt en voor welke doeleinden.

Heb jij of een van jouw werknemers eHerkenning nodig? Vraag deze aan bij een van de door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Zij zijn de enigen die eHerkenning kunnen leveren.

Wil je namens jouw bedrijf gebruik maken van eHerkenning? Jouw bedrijf moet in het KVK Handelsregister ingeschreven staan voordat het eHerkenning mag gebruiken. Je hebt een Kamer van Koophandel uittreksel van 14 dagen geleden of minder nodig om jouw aanvraag te kunnen aanvaarden.

Met eHerkenning wisselen ondernemers en bedrijven veilig online gevoelige informatie uit met overheidsinstanties. Op het hoogste betrouwbaarheidsniveau wordt eHerkenning gebruikt in de bedrijfs-, consumenten- en overheidsdomeinen. Het voordeel voor de gebruiker is dat hij met één enkel inlogmiddel toegang krijgt tot meerdere organisaties.

Betrouwbaarheidsniveaus eHerkenning

eHerkenning heeft vier betrouwbaarheidsniveaus: EH2, EH2+, EH3 en EH4. Hoe hoger het vertrouwensniveau van de dienstverlener waarmee je inlogt, hoe veiliger het is. Eigenschappen van eHerkenning op een hoger niveau:

  • extra verificatiefasen bij uitgifte van een eHerkenningsmiddel
  • inloggen met 2-factor authenticatie

Dit geeft extra zekerheid aan de dienstverlener over wie je bent en wat je doet. Meer vertrouwen in het feit dat deze weet om welke onderneming het gaat en/of deze persoon gemachtigd is om namens die onderneming zaken te behandelen.

eHerkenning niveau 3

EH3 wordt het meest door bedrijven gebruikt. Steeds meer dienstverleners eisen betrouwbaarheidsniveau EH3 voor hun onlinediensten. EH3 is daardoor het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en wordt dus als standaard gezien. Met een account op een hoger niveau kun je je aanmelden bij diensten op een lager niveau. Elke dienst vereist zijn eigen machtiging.

eHerkenning Belastingdienst

eHerkenning is een manier van inloggen voor ondernemers die onder andere gebruikt wordt door de Nederlandse Belastingdienst. Het is een soort DigiD, maar dan voor bedrijven. Een ondernemer moet zijn btw-aangifte indienen, dus elke ondernemer doet zaken met de Belastingdienst.

Een zelfstandige kan zijn aangifte blijven doen met zijn DigiD. Een bedrijf heeft geen DigiD en heeft dus eHerkenning nodig. eHerkenning is nu verplicht en noodzakelijk om veilig in te loggen bij de Belastingdienst.

Bij e‑Boekhouden.nl is eHerkenning niet nodig.

Met e‑Boekhouden.nl verstuur je de btw-beveiligde aangiftes zonder eHerkenning of DigiD. e‑Boekhouden.nl heeft een PKI-overheid certificaat en stuurt daardoor de aangifte direct door naar de Belastingdienst.

eHerkenning

eHerkenning kosten

Bij e‑Boekhouden.nl betaal je geen extra kosten voor eHerkenning voor btw-aangifte.

Inloggen eHerkenning

Wanneer je op de gebruikelijke wijze inlogt met eHerkenning, wordt deze actief. De app stuurt een geauthenticeerd inlog verzoek naar de leverancier van de e-overheidsdienst. Deze controleert dan of de identificatiegegevens van eHerkenning overeenkomen. Bij e‑Boekhouden.nl hoef je slechts in jouw account in te loggen om eHerkenning te kunnen gebruiken voor de btw-aangiftes van jouw onderneming.

Als dat lukt, ben je geauthenticeerd en kun je verder gebruik maken van de e-overheidsdiensten waarop eHerkenning als authenticatiemethode wordt gebruikt. Met andere woorden: als je jouw eHerkenningsmiddel gebruikt om in te loggen, zullen alle diensten die eHerkenning vereisen voortaan probleemloos werken.

eHerkenning machtiging

Wanneer eHerkenning gebruikt wordt, kan deze ook geblokkeerd worden. Met als reden om misbruik van te voorkomen.

Als je jouw inloggegevens kwijtraakt, meld dat dan onmiddellijk, zodat de dienstverlener weet dat hij niet meer op eHerkenning moet vertrouwen.

 


Veelgestelde vragen  
 

Is eHerkenning verplicht?

Groen vinkje      
Ja, eHerkenning is sinds 2022 verplicht.

Moet ik bij e‑Boekhouden.nl elke keer met eHerkenning inloggen?

Groen vinkje      
Nee, dat hoef je niet te doen. e‑Boekhouden.nl heeft een PKIoverheid certificaat, en daarmee eHerkenning toestemming bij de Belastingdienst.

Hoe kom ik aan een eHerkenning?

Groen vinkje      
Wanneer je een (15 maanden gratis voor startende ondernemers) account aanmaakt bij e‑Boekhouden.nl maak je direct gebruik van eHerkenning voor de btw-aangifte van jouw onderneming. En daarnaast maak je uiteraard compleet gebruik van alle andere functies van de boekhoudsoftware.
 

Btw-aangifte met eHerkenning

Verzend de btw-aangifte van jouw onderneming op eenvoudige wijze met eHerkenning naar de Belastingdienst via ons online boekhoudprogramma e‑Boekhouden.nl.

Voor ondernemingen die al een langere periode zakelijk actief zijn hebben we een proefperiode van 14 dagen. Wanneer je korter dan 15 maanden geleden met je bedrijf gestart bent, dan is e‑Boekhouden.nl gedurende de eerste 15 maanden van je onderneming volledig gratis en geheel vrijblijvend. Je kunt dan zonder beperkingen online boekhouden en factureren, inclusief alle geavanceerde functies als bankkoppelingen, scan & herken en gebruik van de mobiele app.

Meld je nu gratis aan


Gratis uitproberenZonder verplichtingen

 

GRATIS voor starters!

Claim nu
15 maanden gratis

Actie