MENU
Gratis uitproberen
(zonder verplichting)

Nooit meer te laat met uw btw-aangifte…

 

Ieder kwartaal is het weer zover. Dan moet de btw-aangifte verstuurd én betaald zijn. Maar vaak wordt de btw te laat of verkeerd ingediend. En dat is niet nodig! Lees hier hoe u aangifte kunt doen en hoe u te laat aangifte doen voorkomt.

Hoe aangifte doen?

Ondernemers kunnen op drie manieren btw-aangifte doen. Het is verplicht om digitaal aangifte te doen.

Belastingdienst

U logt in bij de Belastingdienst en dient handmatig de btw in. Alleen als u een kleine ondernemer met weinig facturen is dit aan te raden.

Boekhoud- of aangifteprogramma

Heeft u meerdere facturen per kwartaal? Dan is het verstandig uw btw-aangifte via een boekhoudprogramma te regelen. Uw btw-aangifte wordt automatisch opgesteld vanuit uw administratie. Deze hoeft u alleen nog maar te controleren. Vervolgens verstuurt u deze direct naar de Belastingdienst.

Accountant of boekhouder

U kunt ook uw aangifte door een accountant, boekhouder of belastingadviseur laten doen. Uw btw-aangifte wordt dan door uw accountant samengesteld en verstuurd naar de Belastingdienst. Bedenk wel dat u natuurlijk meer geld kwijt bent als u een accountant of boekhouder uw btw-aangiftes laat doen.

Btw-aangifte | e-Boekhouden

Oké handig, zo’n boekhoudprogramma of accountant die mijn btw-aangiftes regelt. Maar hoe zorg ik dat ik op tijd mijn btw-aangiftes indien. Daarom:

7 smoesjes om te laat btw-aangifte te doen én de oplossingen!

 

1. Ik ben de aangifte vergeten

Ik heb het zo druk dat ik vergeet btw-aangifte te doen. Zelfs de mailtjes van de Belastingdienst laat ik naast me liggen. Hierdoor ben ik wel eens te laat met mijn btw-aangifte.

Oplossing: Download de app van de Belastingdienst en vergeet nooit meer een btw-aangifte. Met deze app krijgt u herinnering wanneer u aangifte moet doen en koppelt u dit direct aan uw eigen agenda. Ook voor meerdere bedrijven tegelijk.

 

2. Er zitten fouten in mijn facturen

De Belastingdienst heeft strenge criteria waaraan uw facturen moeten voldoen. Als u bijvoorbeeld vergeet het btw-tarief te vermelden, mag de factuur al niet meegenomen worden bij de btw-aangifte.

Oplossing: check altijd of uw facturen de volgende gegevens bevatten:

  1. Contactgegevens
  2. Btw-nummer
  3. KvK-nummer
  4. Datum en betalingstermijn
  5. Een uniek volgnummer
  6. Omschrijving levering/dienst
  7. Aantal geleverde goederen en diensten
  8. Het btw-bedrag en het btw-tarief

 

3. Ik heb de niet-betaalde facturen niet meegenomen

U moet alle facturen opgeven bij de btw-aangifte. Dus niet alleen de facturen die betaald zijn, ook die uw klanten nog niet betaald hebben.

Oplossing: Wilt u altijd complete facturen sturen, die automatisch worden meegenomen in de btw-aangifte? Gebruik de facturatiemodule van e-Boekhouden.nl. Dan weet u zeker dat uw facturen voldoen aan de criteria van de Belastingdienst én uw btw-aangifte volledig is. Controleren, versturen en uw btw-aangifte is klaar!

 

4. Ik ben mijn inlog kwijt

Net op het moment dat u btw-aangifte moet doen bent u de inlog van de Belastingdienst kwijt. Help, want het duurt ooit wel 24 uur voordat u een nieuwe inlogcode krijgt. Wat nu?

Oplossing: Verstuur uw btw-aangiftes via e-Boekhouden.nl. U maakt gebruik van het geïntegreerde aangifteprogramma. U verstuurt dus direct vanuit e-Boekhouden.nl uw btw-aangifte. Zo heeft u geen inlog van Belastingdienst meer nodig.

 

5. De btw-aangifte is op tijd ingediend, maar te laat betaald

Valt de uiterste indiendatum in het weekend of op een feestdag? Zorg dat u op tijd uw btw betaald hebt. De Belastingdienst kijkt niet naar het moment dat u betaalt, maar wanneer het geld bij de Belastingdienst binnen is. Dit kan ooit een dag duren.

Oplossing: Gebruik de app van de Belastingdienst en zorg dat u voor het weekend of feestdag uw btw-aangifte verstuurt en betaalt.

 

6. Mijn administratie is een puinhoop

Een heel herkenbare situatie: u heeft net getankt, of een zakelijke aankoop gedaan. Het bonnetje verdwijnt in de jaszak. Nu moet u btw-aangifte doen en is het bonnetje kwijt. Jammer, want nu kunt u deze aankoop niet meenemen in uw btw-aangifte.

Oplossing: maak via een mobiele app een foto van uw bonnetje en plaats deze direct in de boekhouding. Zo weet u zeker dat al uw bonnetjes in uw administratie terechtkomen.

Tip: Automatiseer uw boekhouding nóg met onze koppelingen. Zo worden veel facturen, bonnetjes en banktransacties automatisch verwerkt in de boekhouding. En bent u minder tijd kwijt aan uw administratie.

 

7. Ik heb de maanden door elkaar gehaald

Het is ooit verwarrend. U moet 31 oktober aangifte doen voor de maanden juli-augustus-september. Dit wordt nog wel eens door elkaar gehaald bij ondernemers die handmatig aangifte doen.

Oplossing: Aangifte doen via met een boekhoudprogramma. Dan weet u zeker dat alleen de facturen van het juiste tijdvak worden meegenomen in de btw-aangifte.

Gemakkelijk btw-aangifte doen, met e-Boekhouden.nl

Snel en eenvoudig btw-aangifte opmaken en versturen? Start met e-Boekhouden.nl. Probeer onze boekhoud- én facturatiemodule nu 14 dagen gratis en vrijblijvend uit! U zit nergens aan vast.

Close